RAMAI mengeluh cuaca sekarang semakin panas. Kepanasan matahari semakin terik terutama pada tengah hari. Mereka turut mengaitkan kemungkinan kepanasan itu balasan kepada manusia kerana sering melakukan kerosakan di muka bumi.

Pandangannya itu mungkin benar dan tidak tetapi apa yang nyata kerosakan yang dilakukan manusia ke atas bumi memang tidak dapat dinafikan sejak berabad lalu. Penebangan hutan secara tidak terkawal, pencemaran industri, penggunaan bahan bakar fosil secara berleluasa dan pelepasan gas rumah hijau antara contoh ‘kerosakan’ yang dilakukan manusia hingga memberi kesan terhadap bumi.

Berdasarkan laporan Panel Antara Kerajaan Mengenai Perubahan Iklim (IPCC), suhu dunia diramal meningkat daripada 1.1 darjah Selsius kepada 6.4 darjah Selsius antara 1990 dan 2100. Jika ramalan itu menjadi kenyataan, bumi akan semakin panas dalam tempoh seabad lagi dan mungkin tidak selamat lagi. Ini berikutan pemanasan global mempunyai banyak kaitan dengan pelbagai bencana alam. Kenaikan suhu itu boleh mencairkan ais di kutub dan meningkatkan paras air laut. Risiko banjir besar boleh berlaku jika perkara itu berlaku, malah beberapa kepulauan kecil boleh tenggelam. Beberapa kawasan lain yang beriklim panas pula menerima taburan hujan yang banyak tetapi tanah di situ menjadi lebih cepat kering disebabkan penyejatan air yang berlaku dengan cepat. Kerosakan akan berlaku ke atas tanaman dan haiwan menyebabkan bekalan makanan berkurangan di beberapa tempat di dunia.

Akhbar melaporkan kajian terbaru IPCC mendapati suhu purata Malaysia dianggarkan meningkat antara 0.6 darjah Selsius hingga 4.5 darjah Selsius menjelang 2060. Kajian itu turut menyebut kawasan pantai dan penempatan seluas 1,200 kilometer persegi akan tenggelam jika langkah pencegahan awal diabaikan berikutan pemanasan global yang menyebabkan peningkatan paras laut.

Dalam ucapan perasmian Forum Kesan Pemanasan Global Ke atas Strategi Pengairan di Malaysia, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Azmi Khalid, dilaporkan berkata secara kasar, senario pemanasan global dijangka meningkatkan suhu 4.5 darjah Selsius dengan pengurangan 10 peratus hujan sekali gus mengurangkan kadar penerimaan air antara 13 peratus dalam musim tengkujuh dan 53 peratus musim kemarau. “Peningkatan aras laut pula mampu menghasilkan gelombang ganas yang mengancam garis pantai dan struktur hakisan pantai, pemusnahan zon penampan paya bakau yang mengakibatkan kerosakan habitat asli serta kehidupan akuatik seperti ketam, ikan, udang, flora dan fauna. “Cendekiawan juga menganggarkan lebih ramai orang akan terkena penyakit atau mati kerana tekanan cuaca panas dengan wabak penyakit yang biasa ditemui di daerah tropika seperti disebabkan nyamuk atau haiwan pembawa penyakit lain,” katanya.

Kebimbangan sama turut disuarakan Pengarah Hal Ehwal Iklim Universiti Malaya (UMCCA), Profesor Dr Khairulmaini Osman Salleh, ketika membentangkan kertas kerja Fenomena El Nino di Masjid Kariah Sikamat, Seremban, Negeri Sembilan baru-baru ini. Beliau berkata, suhu bumi yang kian meningkat mengakibatkan kehidupan menghadapi satu ancaman besar berikutan berlakunya bencana alam lebih kerap dengan tempoh semakin meluas. Menurutnya, sebanyak 95 peratus punca suhu bumi yang semakin meningkat itu mempunyai kaitan dengan aktiviti manusia, terutama membabitkan penggunaan bahan bakar fosil. “Sejak 10 tahun kebelakangan ini, manusia semakin terancam berikutan bencana kerap berlaku. Taufan, banjir, kemarau dan wabak penyakit berkaitan alam sekitar semakin kerap dan ancamannya bertambah meluas. “Senario pemanasan global turut menggiatkan kesan El Nino, terutama membabitkan kejadian kemarau dan banjir. El Nino akan mempengaruhi iklim dunia mengakibatkan sesetengah tempat kemarau manakala sesetengah lagi banjir,” katanya. Beliau berkata, El Nino merujuk kepada pemanasan tempatan di pinggir Peru dan Equador di Amerika Selatan serta perubahan suhu permukaan laut di Lautan Pasifik Khatulistiwa. “El Nino berlaku dalam selangan tiga ke tujuh tahun apabila suhu permukaan laut di bahagian barat Lautan Pasifik jatuh beberapa darjah Selsius manakala di timur Lautan Pasifik naik beberapa darjah Selsius. Tempoh berlaku El Nino antara 12 hingga 18 bulan merangkumi permulaan, pertumbuhan, kematangan dan kereputan. “Kejadian itu adalah peristiwa semula jadi di Lautan Pasifik dan kebiasaannya selepas El Nino, La Nina atau musim sejuk atau musim biasa akan datang,” katanya yang juga Profesor Jabatan Geografi Universiti Malaya. El Nino yang berlaku pada 1997 dan 1998 dikatakan paling besar pada kurun ke-20 apabila suhu permukaan lautan naik lima hingga enam darjah Selsius. “Pada 2006, El Nino tidak kuat, bagaimanapun ia bukan bermakna kejadian lebih besar tidak boleh berlaku tetapi kita tidak tahu bila masanya kerana teknologi sekarang hanya mampu meramal untuk jangka masa pendek. “Lebih membimbangkan, trend kejadian El Nino sejak 50 tahun kebelakangan ini menunjukkan sifat peningkatan suhu permukaan laut,” katanya. Dr Khairulmaini berkata, pengkaji juga bimbang dengan pola kejadian El Nino yang semakin bertambah kuat dan tidak dapat menjangkakan bila ia akan berlaku. Menurutnya, berdasarkan maklumat terkini, ramalan mendapati kekuatan El Nino menurun sehingga lewat Mac ini saja. “Selepas itu kita tidak tahu, mungkin ia seteruk 1997 atau lebih buruk lagi kerana senario kepanasan bumi yang semakin meningkat.

Peristiwa semula jadi itu akan memberi kesan kepada kesihatan, pertanian, perhutanan, sumber air, pinggir laut dan ekosistem serta habitat,” katanya. Menurutnya, kesedaran mengenai ancaman itu perlu disampaikan kepada masyarakat supaya mereka bersedia dan dapat bertindak berdasarkan keadaan tertentu. “Masyarakat perlu diingatkan supaya berhati-hati dan bersedia menerima kesan El Nino. Masalah komunikasi dan tindakan susulan perlu diatasi agar orang ramai sedar dan mampu bertindak jika berada dalam situasi tertentu,” katanya.

Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Murtadza Ahmad, pula berpendapat, doa adalah persediaan terbaik dalam menghadapi apa jua ujian Allah seperti bencana alam. “Rasulullah sendiri membuktikan bahawa solat, doa dan dengan izin Allah, masalah kemarau dan banjir dapat diatasi,” katanya. Menurutnya, maksud Surah al-Taghabun 64:11 iaitu ‘Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu’ memberi kesimpulan nyata kepada umat Islam. “Umat Islam perlu kembali mentaati agama dan menjauhi maksiat. Melakukan ibadat berterusan dan banyak berdoa kepada Allah dalam menghadapi ujian,” katanya.

Bagi Penulis, Isu Pemanasan Global atau Global Warming perlu diambil berat bagi setiap manusia sejagat yang ada di dunia ini. kita perlu bendung fenomena ini dari berlaku pada kita ATAUPUN terhadap anak atau cucu cicit dan keturunan kita nanti. Bumi kita dah menderita akibat kekejaman kita dan sifat tamak kita terhadap bumi kita ini. Jadi.. fikir-fikirkanla…(by Mohd.Firdaus)




posted by: dayah (reply)
post date: 09.11.09 (8:47 pm)

sye nk cari ttg berape bnyk mm taburan hujan dlm satu hari cause nk wat folio geog




posted by: dayah (reply)
post date: 09.11.09 (8:49 pm)

sye nk cari ttg berape bnyk mm taburan hujan dlm satu hari cause nk wat folio geog




posted by: mohad faisal bin sulito (reply)
post date: 09.14.09 (10:37 pm)

pemanasan golbal membolehkan kehilangan khaznnah bumi...menyababkan genarasi masa dapan tidak akan menikamati keindahan bumi yang semula jadi ini...olel yang demekiaa marila kita sama-sama untuk menegani pemanasan global ini...dengan cara pendidikan mahupun secara motavasia...



posted by: M.Jesica (reply)
post date: 01.05.10 (6:43 am)

kesedaran rakyat malaysia dan amnya masyarakat dunia sukar ditingkatkan. Hanya 3/10 rakyat malaysia yang yang prihatin kepadaisi-isu alam sekitar. rakyat malysia perlu meneroka dan mempelajari sendiri mengunakan tenaga nuklear sebagaimana korea dan jepun... oleh itu kita haruslah menjadi contoh kepada generasi akan datang.



posted by: mumtaz (reply)
post date: 01.06.10 (5:24 am)

boleh x senaraikan kesan pemanasan global terdap bangunan..



posted by: hakim (reply)
post date: 01.09.10 (7:36 pm)

apa akn jadi terhadap manusia, flora dan fauna jika suhu bumi akn terus menigkat?




posted by: siti (reply)
post date: 02.02.10 (7:14 pm)

sy cdg nk wat tesis utk sarjana ttg perubahan iklim. da siapa2 blh cdgkn skop yg menarik dan boleh sy kaji ttg perubahan iklim di malaysia?



posted by: rozlin (reply)
post date: 02.08.10 (7:47 pm)

tlg trgkn ksan rumah hijau yg blaku di malaysia dlm tmpoh 10 thn ini..



posted by: hidayah (reply)
post date: 02.24.10 (1:13 am)

sy nak tau apkah kaitan kesan rumah hijau terhadap pemanasan global??tolong terangkan yer........



posted by: DonaLd77 (reply)
post date: 03.01.10 (6:25 pm)

Persoalan saya ialah Masalah Dunia?? dan apa kesan dia
kepada masyarakat or komuniti..



posted by: miss husna (reply)
post date: 03.06.10 (12:29 am)

pmanasan global jga bleh mncetuskan prgaduhan..akibat drpada cuaca terik yg bleh mmbutkan seseorg itu mrasa trtekan..jka smakin bnyk prgaduhan yg brlaku,mka sesebuah ngara itu akn mnjadi smakin hura-hara..mka marilah kta brsama-sama mnjga alam skitar..dmi kpentingan dri sndri dn jga org lain..fkirkanlah nsib gnerasi msa dpan..!



posted by: (reply)
post date: 03.11.10 (5:25 pm)

Reply to:
APE LG... MATI AR....



posted by: pijah (reply)
post date: 03.23.10 (6:10 pm)

xda kesan len kha?
x cukup information pake powerpoint



posted by: adriana (reply)
post date: 04.14.10 (11:20 am)

ada.lupikir la sendiri



posted by: rai (reply)
post date: 05.19.10 (6:23 pm)

x cukup la....
bhan tok wt presentation x cukup lar...
x de lgi pnjang ker??



posted by: rai (reply)
post date: 05.22.10 (2:57 pm)

nxt tyme bgi yg pnjang skit k.....
nk wat presentation x cukup lr...



posted by: (reply)
post date: 05.22.10 (3:38 pm)

Reply to: dayah
crik kt tolok hujan skola mu...




posted by: sarah hana najmiee (reply)
post date: 06.06.10 (3:22 pm)

saya cadangkan kite wat satu kempen besar besaran utk rakyat malaysia. bia mreka thu betapa pentingnya alam sekitar, flora, fauna dalam kehidupan sedunia kita...kan3???



posted by: sofia (reply)
post date: 06.06.10 (3:24 pm)

Reply to: saya sokong 100%




posted by: miieee (reply)
post date: 06.06.10 (3:26 pm)

Reply to:rai
lau nk byk2 p lah hang carik sndr...da e2 jee yang tmampu nk bg....baek hang p libry carik buku rujukan...




posted by: g-mac (reply)
post date: 07.12.10 (5:11 pm)

pemanasan global ni dsbbkan kntut lmbu sbenarnya....korang tak tau ke???



posted by: kecik (reply)
post date: 07.16.10 (8:04 pm)

bdk KG PASIR POYO BAJET BAGUS BOSIA BDR TAHU TAK MUKA LEMBU



posted by: ACIK (reply)
post date: 07.16.10 (8:09 pm)

SIAPAKAN AQ UNTK MENCINTA MU



posted by: tentoni c (reply)
post date: 07.16.10 (8:12 pm)

Reply to:budak kg pasir poyo jew aznor bosia




posted by: IDOLA KECIL (reply)
post date: 07.16.10 (8:14 pm)

MUKA mcm BOSIA JALAN KG PASIR



posted by: IDOLA KECIL (reply)
post date: 07.16.10 (8:14 pm)

MUKA mcm BOSIA JALAN KG PASIR



posted by: cute gurlz (reply)
post date: 07.16.10 (8:15 pm)

Reply to: mane g-mac twu????yew kew??




posted by: (reply)
post date: 07.16.10 (8:16 pm)

Reply to:
POYO BAJIK BAGUS



posted by: cute (reply)
post date: 07.23.10 (8:54 pm)

Reply to:
bajek BAGUS



posted by: zahra (reply)
post date: 08.07.10 (12:40 am)

terima kasih lor,, artikel ni dpt la bantu sesikit tok wat presentation............



posted by: Dayana (reply)
post date: 09.21.10 (10:13 pm)

manfaatkan apa yg anda baca daripada artikel ni...('',)



posted by: Baby (reply)
post date: 09.25.10 (6:19 am)

Btl2
aku sokong...



posted by: Rohaya (reply)
post date: 10.13.10 (6:10 am)

Boleh saya dapatkan maklumat lengkap mengenain kesan global warming kerana sy dan beberapa rakan diarahkan untuk mengkaji mengenai global warming.tQ



posted by: Rohaya (reply)
post date: 10.13.10 (6:11 am)

Boleh saya dapatkan maklumat lengkap mengenain kesan global warming kerana sy dan beberapa rakan diarahkan untuk mengkaji mengenai global warming.tQ



posted by: bainun (reply)
post date: 11.07.10 (6:10 am)

good in4mation..



posted by: (reply)
post date: 11.22.10 (5:23 am)

thnx..
dpt jd in4mation yg bag0s utk wat penulisan spm sok..




posted by: Pres5 (reply)
post date: 01.06.11 (9:51 am)

com4,



posted by: vanella (reply)
post date: 02.24.11 (6:03 am)

boleh membantu dalam membuat thesis 4 muet aq , ,
xbnyk xpe, asal ada , ,-''^_^''-, ,



posted by: vanella (reply)
post date: 02.24.11 (6:03 am)

boleh membantu dalam membuat thesis 4 muet aq , ,
xbnyk xpe, asal ada , ,-''^_^''-, ,



posted by: vanella (reply)
post date: 02.24.11 (6:04 am)

boleh membantu dalam membuat thesis 4 muet aq , ,
xbnyk xpe, asal ada , ,-''^_^''-, ,



posted by: name (reply)
post date: 02.27.11 (5:06 pm)

6qv89p



posted by: bavakarti (reply)
post date: 05.17.11 (4:50 am)

saya sangat suka nilah.........!!!!!!!!!!!!!!



posted by: yan (reply)
post date: 05.24.11 (9:51 am)

Reply to:boleh berikan saya power point tak untuk punca2 pemanasan global ini dan langkah2 untuk mengatasi ya,sebsb saya ada exm ne...



posted by: yan (reply)
post date: 05.24.11 (9:51 am)

Reply to:boleh berikan saya power point tak untuk punca2 pemanasan global ini dan langkah2 untuk mengatasi ya,sebsb saya ada exm ne...



posted by: rasydan_chatmat (reply)
post date: 06.11.11 (2:35 am)

wow...banyak sye dapat dri blog....mari kita manfaat kerja sekolah sewaktu cutiii



posted by: peter (reply)
post date: 06.18.11 (11:05 pm)

gud in4mation...



posted by: RUBAN (reply)
post date: 07.26.11 (12:41 am)

this good for student



posted by: silvest (reply)
post date: 08.27.12 (10:02 am)

thanks....dapatlah saya ambil idea untuk buat assigment...




posted by: Bintang (reply)
post date: 08.30.12 (11:48 pm)

Posted on I've been absent for a while, but now I remebmer why I used to love this site. Thanks , I will try and check back more frequently. How frequently you update your web site?



posted by: aini (reply)
post date: 09.20.12 (5:43 pm)

still confusing....but thank q coz im thinking about it now...so complete...



posted by: zack (reply)
post date: 11.07.12 (11:00 pm)

akhirnya aku dapat idea......



posted by: nike outlet (reply)
post date: 04.21.13 (9:57 am)

thanks for share



posted by: michael kors outlet (reply)
post date: 04.28.13 (5:11 am)

thanks for your share guys



posted by: louis vitton online (reply)
post date: 05.01.13 (1:27 pm)

wow,damm good post



posted by: canary wharf (reply)
post date: 06.05.14 (9:58 am)

IZUd5e I think this is a real great blog. Fantastic.



posted by: Nike Air Max 95 (reply)
post date: 06.12.14 (7:15 am)

Thank you for your blog article.Really thank you! Keep writing.



posted by: Marihuana (reply)
post date: 06.12.14 (7:17 am)

I am so grateful for your article post.Really thank you! Will read on...



posted by: holy grail of weight loss (reply)
post date: 06.12.14 (7:19 am)

Very good blog.Thanks Again. Keep writing.



posted by: Escorts Mallorca (reply)
post date: 06.16.14 (9:09 am)

Great, thanks for sharing this post.Much thanks again. Really Cool.



posted by: things to do in Madrid (reply)
post date: 06.18.14 (6:10 am)

wow, awesome blog post.Really looking forward to read more. Really Great.



posted by: Online Learning (reply)
post date: 06.21.14 (2:21 pm)

Awesome blog article.Much thanks again. Much obliged.



posted by: Silver Jewellery (reply)
post date: 06.21.14 (2:23 pm)

wow, awesome blog post.Really thank you! Really Cool.



posted by: ski workout (reply)
post date: 06.21.14 (2:25 pm)

I cannot thank you enough for the blog.Really looking forward to read more. Keep writing.



posted by: RECEIVE $250 to $ 1000 per DAY (reply)
post date: 06.21.14 (11:55 pm)

Im obliged for the article.Really thank you! Want more.



posted by: Best secondary schools in Port-Harcourt (reply)
post date: 06.24.14 (1:17 am)

KJM3lz Very informative blog post.Much thanks again. Will read on...



posted by: hanging chairs (reply)
post date: 06.24.14 (4:16 am)

Really appreciate you sharing this article post.Really thank you! Much obliged.



posted by: Buy Phentermine (reply)
post date: 06.25.14 (2:01 am)

Im obliged for the blog.Really thank you! Awesome.



posted by: Top schools in Port-Harcourt (reply)
post date: 06.30.14 (1:55 am)

Thanks again for the post.Thanks Again.



posted by: Walnut Creek DUI Attorney (reply)
post date: 06.30.14 (1:58 am)

I am so grateful for your article.Much thanks again. Fantastic.



posted by: International schools in Nigeria (reply)
post date: 07.01.14 (4:30 am)

I truly appreciate this blog.Really looking forward to read more. Keep writing.



posted by: procurement and supply chain services (reply)
post date: 07.02.14 (11:55 am)

Very good post.Really thank you! Great.



posted by: suicide cleanup service fl (reply)
post date: 07.03.14 (7:49 am)

I am so grateful for your blog.Really thank you! Cool.



posted by: Serious game company (reply)
post date: 07.03.14 (7:51 am)

Very neat blog article.Much thanks again. Great.



posted by: Colon Cleansing (reply)
post date: 07.07.14 (3:52 am)

Thanks a lot for the article post.Really looking forward to read more. Want more.



posted by: Hangover pills (reply)
post date: 07.07.14 (3:55 am)

Major thanks for the blog article.Thanks Again. Will read on...



posted by: gutter guards (reply)
post date: 07.08.14 (7:20 am)

Looking forward to reading more. Great article.Much thanks again. Keep writing.



posted by: iherb coupon (reply)
post date: 07.08.14 (7:33 am)

Thank you for your article. Fantastic.



posted by: dentures Stuttgart (reply)
post date: 07.09.14 (8:00 am)

I am so grateful for your blog.Really looking forward to read more. Really Cool.



posted by: Corrlinks Login (reply)
post date: 07.16.14 (1:05 am)

tocWze Thanks so much for the article post. Fantastic.



posted by: Top boarding schools in Port-Harcourt (reply)
post date: 07.18.14 (1:53 am)

I am so grateful for your post.Really thank you! Fantastic.



posted by: best carry on luggage for men (reply)
post date: 08.01.14 (8:12 am)

I am so grateful for your article.Really thank you! Cool.



posted by: Best primary schools in Port-Harcourt (reply)
post date: 08.05.14 (1:13 am)

I really enjoy the article.Really looking forward to read more. Awesome.



posted by: canary wharf (reply)
post date: 08.14.14 (4:34 am)

I cannot thank you enough for the blog. Will read on...



posted by: Top boarding schools in Port-Harcourt (reply)
post date: 08.18.14 (12:26 am)

Thanks-a-mundo for the post. Cool.



posted by: music promotion (reply)
post date: 08.18.14 (12:29 am)

I really liked your blog post. Much obliged.



posted by: Top schools in Port-Harcourt (reply)
post date: 09.02.14 (2:33 am)

Very neat article.Much thanks again. Will read on...



posted by: music for sale (reply)
post date: 09.02.14 (2:36 am)

A round of applause for your blog article.Really thank you! Cool.



posted by: Wells Fargo Online Banking Login (reply)
post date: 09.04.14 (1:04 am)

MbAHiX Looking forward to reading more. Great article.Really thank you!



posted by: e-cigarettes (reply)
post date: 10.03.14 (5:58 am)

7J9saP I am so grateful for your article.Much thanks again. Want more.



posted by: car rental in Tallinn Airport (reply)
post date: 10.20.14 (1:49 am)

I really liked your blog post.Really thank you! Fantastic.



posted by: matt crorkz (reply)
post date: 10.20.14 (1:13 pm)

RsuEpb F*ckin' amazing issues here. I am very satisfied to peer your article. Thank you a lot and i am having a look forward to contact you. Will you kindly drop me a mail?



posted by: vegas off road tours (reply)
post date: 10.22.14 (12:37 am)

Im thankful for the blog.Thanks Again. Cool.



posted by: sarees (reply)
post date: 10.22.14 (5:13 am)

I really enjoy the blog post.Thanks Again. Keep writing.



posted by: dasgro hair formula reviews (reply)
post date: 10.22.14 (11:41 pm)

I loved your post.Thanks Again. Really Great.



posted by: research paper publishing (reply)
post date: 10.28.14 (5:53 am)

I really enjoy the post.Much thanks again. Cool.



posted by: tutoring (reply)
post date: 10.29.14 (6:16 am)

I appreciate you sharing this blog.Much thanks again. Keep writing.



posted by: Salwar kameez (reply)
post date: 10.30.14 (3:47 am)

Thanks a lot for the blog.Really thank you! Fantastic.



posted by: Pay Per Click Boca Raton (reply)
post date: 10.31.14 (12:58 am)

Im grateful for the article post.Much thanks again. Really Great.



posted by: Best Black Friday Deals 2014 (reply)
post date: 10.31.14 (1:16 am)

Looking forward to reading more. Great blog post.Really thank you! Cool.



posted by: Designer anarkali suits (reply)
post date: 11.02.14 (9:07 am)

Im grateful for the article post. Great.



posted by: www.vegasoffroadtours.com (reply)
post date: 11.03.14 (7:59 am)

Enjoyed every bit of your article post. Really Great.



posted by: los angeles web design (reply)
post date: 11.07.14 (12:37 pm)

I really liked your blog.Really thank you! Cool.



posted by: sportni stoki (reply)
post date: 11.07.14 (12:40 pm)

Fantastic post.Much thanks again. Really Great.



posted by: fitnes uredi (reply)
post date: 11.07.14 (12:44 pm)

I truly appreciate this post.Much thanks again. Want more.



posted by: fitnes uredi (reply)
post date: 11.07.14 (12:48 pm)

Thank you ever so for you post.Really looking forward to read more.



posted by: Werbung Fashion (reply)
post date: 11.10.14 (2:12 pm)

I truly appreciate this blog article.Really looking forward to read more. Really Cool.



posted by: retire in costa rica (reply)
post date: 11.11.14 (12:59 pm)

Hey, thanks for the post.Really thank you! Awesome.



posted by: Click here (reply)
post date: 11.11.14 (1:03 pm)

Appreciate you sharing, great blog post.Really thank you! Awesome.



posted by: View this site (reply)
post date: 11.11.14 (1:06 pm)

Hey, thanks for the blog article. Great.



posted by: swimming pool maintenance company (reply)
post date: 11.13.14 (3:27 am)

Im obliged for the blog.Thanks Again. Cool.



posted by: botox for migrain (reply)
post date: 11.13.14 (3:31 am)

I really enjoy the article.Much thanks again. Great.



posted by: Best locksmith (reply)
post date: 11.13.14 (3:34 am)

Im thankful for the blog article.Really thank you! Great.



posted by: Local SEO Florida (reply)
post date: 11.13.14 (3:38 am)

Looking forward to reading more. Great blog post.Really looking forward to read more. Awesome.



posted by: hospitality manager jobs (reply)
post date: 11.13.14 (3:42 am)

Looking forward to reading more. Great article post.Really thank you! Keep writing.



posted by: best translation agencies (reply)
post date: 11.13.14 (3:44 am)

I really liked your blog post.Much thanks again. Much obliged.



posted by: Deep Deep Throat (reply)
post date: 11.13.14 (3:16 pm)

Enjoyed every bit of your post.Thanks Again. Much obliged.



posted by: Read this page (reply)
post date: 11.13.14 (3:20 pm)

Looking forward to reading more. Great article post. Will read on...



posted by: Cheap House Movers Melbourne (reply)
post date: 11.13.14 (3:25 pm)

Appreciate you sharing, great blog article.Really looking forward to read more.



posted by: Click here (reply)
post date: 11.13.14 (3:33 pm)

A round of applause for your article. Will read on...



posted by: Read this page (reply)
post date: 11.13.14 (3:40 pm)

Very informative blog article.Really thank you! Great.



posted by: here (reply)
post date: 11.13.14 (3:44 pm)

Looking forward to reading more. Great article post.Really thank you! Really Great.



posted by: Visit this link (reply)
post date: 11.13.14 (3:48 pm)

I appreciate you sharing this post.Much thanks again. Keep writing.



posted by: Chicago video surveillance (reply)
post date: 11.13.14 (3:52 pm)

Im thankful for the post.Much thanks again. Want more.



posted by: martial arts cumming ga (reply)
post date: 11.13.14 (3:55 pm)

I loved your blog post.Much thanks again.



posted by: carp fishing tackle (reply)
post date: 11.14.14 (4:52 am)

Thanks-a-mundo for the article post.Much thanks again. Fantastic.



posted by: Desmond Miles (reply)
post date: 11.15.14 (4:14 am)

A big thank you for your blog.Thanks Again. Keep writing.



posted by: business development (reply)
post date: 11.18.14 (11:37 pm)

I loved your blog.Really looking forward to read more. Awesome.



posted by: West Jordan Emergency Plumber (reply)
post date: 11.19.14 (6:00 am)

Thanks-a-mundo for the blog.Much thanks again. Great.



posted by: Naperville Furnace Repair (reply)
post date: 11.19.14 (6:04 am)

Wow, great blog post. Much obliged.



posted by: atv tours las vegas (reply)
post date: 11.19.14 (7:57 am)

Major thankies for the article post. Awesome.



posted by: Read this page (reply)
post date: 11.20.14 (1:18 pm)

Thanks for sharing, this is a fantastic blog article.Really looking forward to read more. Will read on...



posted by: Read this page (reply)
post date: 11.20.14 (1:22 pm)

I value the article. Want more.



posted by: Mobile repairs (reply)
post date: 11.20.14 (1:25 pm)

Thanks so much for the blog post.Really thank you! Cool.



posted by: Cakes Delivery In Hyderabad (reply)
post date: 11.22.14 (3:48 am)

Thanks a lot for the blog post.Really thank you! Want more.



posted by: name (reply)
post date: 11.26.14 (11:47 am)

"Thank you for another fantastic blog. Where else could I get this kind of information written in such an incite full way? I have a project that I am just now working on, and I have been looking for such information� Regards�"



posted by: name (reply)
post date: 11.26.14 (12:17 pm)

My brother recommended I might like this web site. He was once totally right. This put up actually made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this information! Thank you!



posted by: name (reply)
post date: 11.26.14 (12:23 pm)

"It is really a nice and useful piece of info. I�m glad that you shared this helpful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing."

Your Name:


Your Comment: