Congkak merupakan sejenis permainan tradisional yang sering dimainkan sebagai aktiviti dalaman atau sebagai pertandingan.

 

Latar Belakang

Congkak yang dipercayai berasal daripada dunia Afrika atau Arab, bergantung kepada teori mana yang anda percayai. Bagaimanapun, bukti tertua yang dijumpai oleh cari gali purba yang dibiayai oleh Persatuan National Geographic menjumpai kepingan batu kapur yang mempunyai dua liang selari bertarikh semenjak 5000 hingga 7000 SM di masa kini Jordan.Dari Timur Tengah, permainan ini tersebar ke Afrika. Congkak tersebar ke Asia melalui pedagang-pedagang Arab.Di Asia Tenggara, congkak mungkin berkembang dari Melaka memandangkan negeri ini merupakan pusat perdagangan pada waktu dahulu.

Kanak-kanak di Kepulauan Caribbean juga bermain congkak. Congkak dipercayai sampai ke sana melalui perdagangan hamba. Di sana, congkak dikenali sebagai warri atau awari. Di Indonesia, congkak dikenali dengan nama congklak, di Filipina, sungka.

Pada zaman dahulu, golongan istana bermain congkak dengan menggunakan papan congkak yang berukir mewah, sementara dikalangan rakyat jelata, ia sekadar dimainkan dengan mengorek lubang di dalam tanah. Pada hari ini, congkak dimainkan di seluruh dunia. Ia begitu popular dan diminati sehingga peminat-peminatnya mencipta pelbagai laman web di internet.

Dalam laman-laman web ini disenaraikan pelbagai maklumat tentang congkak dalam budaya dan bangsa di seluruh dunia. Kita juga dapat bermain congkak secara terus dengan mereka.Ini disebabkan permainan congkak melibatkan pengiraan. Mereka yang cekap mencongak mempunyai kelebihan mengumpul mata dan seterusnya memenangi permainan.

Dalam permainan congkak, terdapat dua bahan iaitu papan congkak dan buah congkak. Papan congkak boleh diperbuat daripada pelbagai jenis kayu dan terdapat lima atau tujuh lubang sebaris yang dikenali sebagai 'kampung' dan di kedua-dua hujungnya terdapat lubang ibu yang dikenali sebagai 'rumah'.

Dalam permainan ini, pemain akan memulakannya dengan serentak. Mereka akan mengambil buah congkak dan dimasukkan secara satu persatu buah congkak ke dalam setiap 'kampung' menuju ke rumah masing-masing menurut arah pusingan jam, sehingga salah seorang berhenti di lubang yang kosong dan dianggap mati. 'Rumah' kepunyaan sendiri terletak di lubang hujung sebelah kiri pemain. Pemain yang seorang lagi akan terus berjalan sehingga dia berhenti dilubang yang kosong. Dan selepas itu setiap pemain akan bergilir berjalan sehingga buahnya mati. Setiap pemain akan meneruskan permainan sehingga kehabisan buah congkak, dan pemain akan mengisi lubang dengan buah yang terdapat dalam lubang ibu. Pemain yang tidak cukup buah akan ditutup lubangnya, dan pemain yang menang dalam giliran sebelumnya akan memulakan permainan. Ini akan diulang sehingga salah seorang pemain tidak cukup buah bagi mengisi satu lubang sekalipun dan dianggap kalah, atau apabila kedua-dua pemain sudah bosan.

Sekiranya pemain telah membuat satu pusingan, iaitu melepasi lubang ibu dan kembali ke lubang sebelah pemain, ia boleh mengambil buah di sebelah lubang bertentangan sekiranya ia mati di sebelah sendiri. Ini dikenali sebagai "tembak".

Cara membuat permainan

Lazimnya dibuat dari kayu hutan seperti merbau, keruing, balau dan sebagainya. Terdapat juga papan congkak yang dibuat dari kayu rambutan, nangka dan sebagainya, mengikut kemampuan si tukang pembuat congkak.

Cara membuat congkak:

  1. Kayu ditebang menggunakan kapak dan dipotong mengikut kepanjangan papan congkak yang bergantung kepada lubang rumah yang dihasilkan kelak.
  2. Kayu yang masih buah dibelah dua bahagian. Hanya satu bahagian sahaja yang diperlukan dalam membuat congkak.
  3. Setelah dibelah, gergaji digunakan untuk mengerat lebihan kayu yang tidak terpakai. Parang atau pahat digunakan untuk melicinkan batang kayu tersebut.
  4. Kayu tersebut akan dipahat untuk membuat lubang. Lubang-lubang ditebuk dalam dua baris dan dinamakan ‘kampung’ yang mempunyai jumlah bilangan tertentu.
  5. Ditebuk satu lubang besar di kedua-dua hujung yang dikenali sebagai ‘rumah’.
  6. Pahat bermata halus digunakan untuk melicinkan lubang tersebut. Ini penting supaya tidak menggelikan jari-jari pemain sewaktu bermain.
  7. Setelah siap, papan tersebut akan diukir dengan pelbagai hiasan seperti bentuk tumbuh-tumbuhan, kosmos, geometri dan sebagainya.
  8. Papan congkak divarniskan dengan warna perang kekuningan, perang kemerahan, perang atau hitam.

Congkak juga dihasilkan daripada logam ataupun tanah di kawasan pendalaman. Tempurung kelapa digunakan supaya tangan tidak kotor terkena tanah.

Peraturan permainan

  1. Dua orang pemain duduk berhadapan menghadap papan congkak, dimulakan dengan kedua-dua pemain serentak mencapai buah di kampung masing-masing dan memasukkan buah satu demi satu di dalam lubang kampung dengan pergerakan dari kanan ke kiri hingga ke rumah dan kampung lawan.
  2. Gerakan diteruskan hingga buah yang terakhir pada tangan dimasukkan dalam kampung kosong di kawasan sendiri atau lawan dan pemain hendaklah berhenti, sekiranya buah itu jatuh atau mati di kampung sendiri. Pemain itu boleh menembak kampung lawan yang setentang dengan kampungnya iaitu mengaut kesemua buah (jika ada) di dalam kampung tersebut, hanya selepas membuat satu pusingan.
  3. Pihak lawan mengambil giliran meneruskan permainan hingga buahnya mati. Sekiranya buah terakhir jatuh di dalam rumah sendiri, pemain boleh meneruskan permainan dengan mengambil buah yang masih banyak di mana-mana kampung sendiri. Sekiranya buah terakhir jatuh di kampung kosong pihak lawan, maka permainan itu mati di situ sahaja dan pihak lawan boleh memulakan permainan seterusnya hingga mati.
  4. Sekiranya tidak terdapat sebarang buah di kampung pemain sungguhpun giliran berada dipihaknya, maka giliran untuk menggerakkan buah akan berpindah kepada pihak lawan.
  5. Setelah tamat pusingan pertama, setiap pemain mengisi semula kampung dengan buah congkak dan jika ada kampung yang tidak cukup buah, ia dianggap terbakar. Kampung ini tidak boleh diisi apabila bermain pada pusingan yang kedua, ketiga dan seterusnya hingga pihak lawan mengaku kalah.

Perbezaan peraturan

Walaupun permainan congkak kelihatan sama dengan permainan lain yang berasaskan lubang dan buah seperti Manchala dan Sungka, terdapat beberapa perbezaan dari segi peraturan. Perbezaan utama ialah semasa permulaan permainan di mana permainan congkak bermula serentak antara kedua-dua pemain. Pengagihan buah dalam permainan congkak juga bergerak mengikut arah jam berbanding dengan permainan lain yang bergerak secara melawan arah jam.




posted by: kim (reply)
post date: 04.12.08 (10:15 pm)

im still searching about da tujuan permainan but still not found...plz help me.



posted by: afiq muzakkir (reply)
post date: 04.14.08 (12:28 am)

is the very good



posted by: hakimah (reply)
post date: 04.14.08 (12:39 am)

can i see your sj folio kim.



posted by: aneyz (reply)
post date: 04.14.08 (12:55 am)

nyampah betoi mo cari pasl congkak neyh....kat new asal huh!!!!!



posted by: aneyz (reply)
post date: 04.14.08 (12:57 am)

kim...u skol anew yuk..hoho



posted by: love bitez (reply)
post date: 04.14.08 (2:44 am)

You're a live saver!Thx



posted by: (reply)
post date: 04.14.08 (3:07 am)

Reply to:
naper plak nak marah




posted by: eila (reply)
post date: 04.14.08 (5:37 pm)

nice page....
hehe...blh tmbh lg psl congkak ni....?



posted by: djjj (reply)
post date: 04.14.08 (5:40 pm)

123456789



posted by: eila (reply)
post date: 04.14.08 (5:45 pm)

tlg sy psl congkak....



posted by: nadya (reply)
post date: 04.14.08 (8:41 pm)

hey,cm na nk uat f0li0 sejarah sal c0ngkak erk???



posted by: emma (reply)
post date: 04.14.08 (11:32 pm)

km dh bt kerja kursus sejarah



posted by: navin 46 (reply)
post date: 04.15.08 (12:44 am)

belum dapat lagi 2008




posted by: navin 46 (reply)
post date: 04.15.08 (12:44 am)

belum dapat lagi 2008




posted by: nazirah (reply)
post date: 04.15.08 (12:59 am)

ya,allah susahnya nak cari psl cngkak nie please tlng saya.dah nak hantar nie tp x bt lg.



posted by: faris (reply)
post date: 04.15.08 (1:52 am)

hai,ape kaber.dh cr ke lum psl cngkak,sye pown duk tngh cr psl cngkak.awk nakke?




posted by: secret (reply)
post date: 04.15.08 (3:16 am)

Reply to:
susah bangat nak cari!!!!!!!!!!tlg saya cari



posted by: alya (reply)
post date: 04.15.08 (3:29 am)

woi dlm ni ada susah nak cari pa plak......blah la lu...secret...keco r....siot btoi...



posted by: alya (reply)
post date: 04.15.08 (3:32 am)

ai faris....x pyah susah2 la...saya dh ada mklumat dh pn....he3 jngn mrah



posted by: miera (reply)
post date: 04.15.08 (7:01 am)

alah~~!!payah r nk wat folio sj ni...help me..nk cari tujuan dimainkan...spe leh tlong sy?????



posted by: miera (reply)
post date: 04.15.08 (7:04 am)

bleh tmbah malumat x????



posted by: chua (reply)
post date: 04.15.08 (7:17 am)

help.......I can't find "tujuan dimainkan".........Please help me.......I don't want to be coulded by my teacher..........If anyone has "tujuan dimainkan" please borrow it to me........ I beg you.........



posted by: ............. (reply)
post date: 04.15.08 (6:04 pm)

can u give me more..



posted by: azyan (reply)
post date: 04.15.08 (11:21 pm)

sy pon tgh crik psl congkak.......plz help me



posted by: hajar (reply)
post date: 04.16.08 (12:07 am)

korunk yg de imformation pasal congkak plezz give me more info about it.



posted by: samantha da ermm (reply)
post date: 04.16.08 (12:19 am)

adess.. ne smua msti kes KST ne kan?? whahaha!! Tujuan 2 leh pkir sndri lah.. Tulis jak kat sna 'Untuk memartabatkan permainan tradisional Malaysia. Menggalakkan kemahiran merancang dan mengatur strategi'. GUD LUCK!!



posted by: shawn (reply)
post date: 04.16.08 (2:02 am)

hapy go lucky




posted by: eyna (reply)
post date: 04.16.08 (2:28 am)

huh.

ssh btol nk wat folio sej niy.

elemn 3 plz?

how to do it?



posted by: farah (reply)
post date: 04.16.08 (3:06 am)

Reply to:
hai u alllz...



posted by: farah (reply)
post date: 04.16.08 (3:14 am)

Reply to:
elemen 3 tu senang je la...

slh stu isi nye...

melibtkn dri dlm acara sukn yg dianjurkn dr segi sklh,daerah,zon,negeri dan negara.



posted by: farah (reply)
post date: 04.16.08 (3:18 am)

then folio tok elemen 3 tu buat dlm krangan taw...



posted by: Haniyah (reply)
post date: 04.16.08 (5:23 am)

Reply to: saya ada tujuannye..

Tujuan permainan ialah untuk mengumpul dan giliran menapak akhir. find it on yahoo!answers indonesia..




posted by: miera (reply)
post date: 04.16.08 (5:56 am)

haniyah..cam mane nk cari??bg alamat penuh r...laman web die..baru sng nk cari....



posted by: fatty (reply)
post date: 04.17.08 (1:07 am)

tlglah lah sy xkian ker?nak marah coz xpandai nk bt.xlme lg dah nak hntr.pning2....................




posted by: hasrul (reply)
post date: 04.17.08 (1:09 am)

Reply to: siti
blh ap slhnya





posted by: yuyu (reply)
post date: 04.17.08 (2:26 am)

tolng bagi essei tntang folio kst ....
tolong....klu bleh bg lag maklumat tntng congkak



posted by: shahmi (reply)
post date: 04.17.08 (5:50 am)

mana nak cari maklumat sal congkat lagi



posted by: oon (reply)
post date: 04.17.08 (6:26 am)

saye tgh cari tujuan permainan congkak sape ade boleh tolong.......plzzz...



posted by: aiman (reply)
post date: 04.17.08 (8:48 am)

x boleh save ke



posted by: (reply)
post date: 04.17.08 (9:07 pm)

bleh



posted by: Hip-Hop Girl (reply)
post date: 04.18.08 (12:52 am)

Nasiblah my folio complete semua nya.Thanks



posted by: taurus girl (reply)
post date: 04.18.08 (1:43 am)

sy nak tahu psl folio sejarah form3 tentang permainan tradisional malaysia. plezz..... everthing..



posted by: ska girl (reply)
post date: 04.18.08 (1:56 am)

nak siapkan kerja khusus sejarah dan geografi form 3 tolong la member2 disini bantu kitaorang nak siapkan kerja khusus ni............plezzz......CAYALAH.............




posted by: amal (reply)
post date: 04.18.08 (3:52 am)

Reply to:
lu pikir r sendiri...



posted by: FUNKY GURLZ (reply)
post date: 04.18.08 (6:51 am)

Saya pun xtaw nk bt cmne folio sej 2..leh tolong x??



posted by: reena (reply)
post date: 04.18.08 (6:56 am)

dah jumpe pon pasal congkak..
trima kasih..



posted by: reena (reply)
post date: 04.18.08 (6:58 am)

macam kenal je amal tu.. kenal reena tak??
cari pasal congkak ke?? wat folio sejarah ke??



posted by: meiya3RJ (reply)
post date: 04.18.08 (7:05 am)

pilezzz...nk pasal congkak
*tujuan dimainkan
*alat2 yg digunakan
*cara dimainkan
nk wat folio



posted by: stephenie fenn (reply)
post date: 04.18.08 (6:55 pm)

pening kpala ler nak bt folio ne... pening2... korang da bt ke??? sma2 la kta pening kn kpla yer... hehe.. gd luck yo!!!



posted by: stephenie fenn (reply)
post date: 04.18.08 (6:57 pm)

Reply to: reena...
where r u come from??? u da dpt kn about congkak ne??? can u help me... plizz...




posted by: dora93 (reply)
post date: 04.18.08 (7:41 pm)

thanx 4 diz information 'bout congkak... I need it so bad.
to ya'll gud luck 4 ur PMR k..............

kalau nak cari tujuan congkak nie dimainkan juz think rasional. tak semestinya ada kat internet nie...perlu difikir sendiri secara logiknya...I agree wit samantha.

gud luck, n thanx again.



posted by: vieda (reply)
post date: 04.18.08 (8:34 pm)

good luck to you all...he3



posted by: amal (reply)
post date: 04.18.08 (9:01 pm)

Reply to:
aq pown mk ucp gud luck kt spe2 yg amk pmr taun nie...chayok....



posted by: amal (reply)
post date: 04.18.08 (9:03 pm)

Reply to:
reena....nie amal pucwonk la..knl ker??



posted by: shan & chan (reply)
post date: 04.18.08 (9:23 pm)

cth folio sejarah ting.3 thn 2008.(congkak)




posted by: anis&sya (reply)
post date: 04.19.08 (12:12 am)

wei...korank2,sper2 yg der information tntg cngkak,plzzzzz.. kongsi... we need it...
:-)



posted by: ky (reply)
post date: 04.19.08 (12:52 am)

hmmm. mine almost same as urs.
and how to get the tujuan main congkak?
untuk hiburan?



posted by: zack (reply)
post date: 04.19.08 (1:19 am)

Reply to: ky
WEWRSFDVCXVFGDFGC FGSDFGDFG



posted by: Rina (reply)
post date: 04.19.08 (2:02 am)

mau mati aku dibuatnya oleh folio nie..ahh!! nasib ada maklumat nie..kalau tak..mampui aku..yelah..tujuan permainan dimainkan..nak cari kat mane ni? tolong boleh?



posted by: deejay (reply)
post date: 04.19.08 (2:26 am)

salam sejahtera!! tuan punya website bleh tak tolong saya sediakan latar belakang pasal sepak raga...kalo bleh before bulan may ni...PLEASE



posted by: Zhafran (reply)
post date: 04.19.08 (3:41 am)

Yayyay ! Got elemen 1 :D



posted by: opey (reply)
post date: 04.19.08 (4:14 am)

Reply to: assalamualiakum.....hai boleh kita berkenalan?




posted by: opey (reply)
post date: 04.19.08 (4:17 am)

em.........maksud saya.selamat berkenalan org yg laman web dkt sini.



posted by: amira (reply)
post date: 04.19.08 (4:53 am)

sume mklumt da jumpe tp still x jumpe tujuan congkak dimainkan



posted by: Haziq Razli (reply)
post date: 04.19.08 (7:54 am)

camne ni??



posted by: miera (reply)
post date: 04.19.08 (10:10 am)

saya masih lagi mencari tujuan permainan congkak ini. tetapi masih lagi tidak dijumpai... ish, ish, ish.....





posted by: bdk cute (reply)
post date: 04.19.08 (6:25 pm)

Reply to:
me too... hu3... ciannyer



posted by: xAlphaZonex (reply)
post date: 04.19.08 (7:13 pm)

I'm also having probs finding tujuan congkak dimainkan and
negeri-negeri yang mempopularkannya. If anyone knows either
this 2...........I BEG YOU PLS TELL ME!!!!!!



posted by: xAlphaZonex (reply)
post date: 04.19.08 (7:14 pm)

Just post the answeres here TQ



posted by: ClaudineFTDR (reply)
post date: 04.19.08 (7:50 pm)

Hah!!!!Dah jumpa pun pasal congkak.Fuh.. penat cari.



posted by: itu baby! (reply)
post date: 04.19.08 (8:44 pm)

Reply to:
tujuan congkak di mainkn utk mengisi masa lapang..



posted by: sha2_jb (reply)
post date: 04.19.08 (8:48 pm)

Reply to:
claudineFTDR

awk jmpe kt mne??...awk da buat smue elemen 2 ke??tolong ajar ckit bley x??...pleez!!!



posted by: dalyll (reply)
post date: 04.19.08 (9:45 pm)

eyy..chill lorh beb...x yah tension2.lpak2 je ar...msti siap nyer folio korang....k ar daa...8A's 2gether...



posted by: dayu (reply)
post date: 04.19.08 (10:21 pm)

hui awk da buat ke kerja kursus........?



posted by: hario (reply)
post date: 04.19.08 (11:45 pm)

peh....pnat ak cari jmpe gak bnde ni.



posted by: jan (reply)
post date: 04.20.08 (12:23 am)

akum...kmu suma dah bt keja kursuska??




posted by: tim93 (reply)
post date: 04.20.08 (1:00 am)

huhuhu..blog ini menyelamatkan sy..hua3!!!



posted by: Syed (reply)
post date: 04.20.08 (1:03 am)

Huhuhuhuhu.... blog ni memang tepat isi die....hihi...



posted by: (reply)
post date: 04.20.08 (2:09 am)

orang sumber



posted by: arina (reply)
post date: 04.20.08 (7:19 am)

npe xde psl 'tujuan dimainkan'?
kat mane nk cari yek???
sape yg ade info 2,bgtau la yek...



posted by: arina (reply)
post date: 04.20.08 (7:19 am)

npe xde psl 'tujuan dimainkan'?
kat mane nk cari yek???
sape yg ade info 2,bgtau la yek...



posted by: DaFI-CutE`S (reply)
post date: 04.20.08 (9:11 am)

alah korang ni pandai2 lah buat sndiri tujuan dimainkan tu fike yg logik je keje aku dah nak siap dah cikgu aku kate tulis je ape2 asalkan logik



posted by: hHurry up (reply)
post date: 04.21.08 (12:52 am)

Reply to: saya nak jugak tentang congkak




posted by: NISHA (reply)
post date: 04.21.08 (2:01 am)

HAI,SAYA NAK CARI PERRMAINAN CONGKAP,TAPI SAYA TAK TAHU LAH;KALAU SESIAPA DISANA ADA COMENT BOLEH LAH HARTAR KAT SAYA.OK



posted by: FARIZA (reply)
post date: 04.21.08 (2:03 am)

WEI,TLG LA CARI KAN UTK AKU PE2 PASAL FOLIO SEJARAH NI PLZ LA WEI CEPAT CHIKIT..................................................................................................



posted by: halimatus (reply)
post date: 04.21.08 (5:18 am)

we tlg aku plz.................. aku nak gmbr congkak dgn guli tlg plz




posted by: (reply)
post date: 04.21.08 (5:20 am)

Reply to:
dah asl x buat lgi ke\





posted by: halimatus (reply)
post date: 04.21.08 (5:21 am)

we tlg aku plz.................. aku nak gmbr congkak dgn guli tlg plz




posted by: nina_kims (reply)
post date: 04.22.08 (3:24 am)

aq ngah cri bhn tuk wat folio sejarah pmr..aq ambik tjul congkak



posted by: niena (reply)
post date: 04.22.08 (8:14 am)

ei kowank cum ne nk uat folio congkak nieh law info kt computer nieh x lngkap....bowink tol ar agan cgku nieh....stupid tol..




posted by: abc ; 123 (reply)
post date: 04.22.08 (8:41 am)

alo :)



posted by: abc ; 123 (reply)
post date: 04.22.08 (8:43 am)

alo :)



posted by: abc ; 123 (reply)
post date: 04.22.08 (8:44 am)

kite buat tjk laen.
niena buat tjk ape.?



posted by: ejart (reply)
post date: 04.22.08 (8:39 pm)

Tujuan nye mana????



posted by: akulah (reply)
post date: 04.23.08 (12:29 am)

Reply to: carilah betul betul jgn malas 2




posted by: syasya (reply)
post date: 04.23.08 (12:47 am)

Reply to:
kamu carilah dlm internet.Awk pergi ke goole jer



posted by: syasya (reply)
post date: 04.23.08 (12:50 am)


Reply to:
betul yang hang ckp tu.study hard k.



posted by: (reply)
post date: 04.23.08 (12:52 am)

Reply to:
jgn buat slumber je.and comfirm sgt dpt A.klau xblajar b'sungguh mcm mana nak dpt 8A.



posted by: nieza (reply)
post date: 04.23.08 (1:40 am)

Reply to:
eh kau cri sal congkak gak kerw???



posted by: atikah (reply)
post date: 04.23.08 (2:08 am)

wei ada x laman web permainan congkak???



posted by: hannah93 (reply)
post date: 04.23.08 (3:04 am)

gosh ramai nye student yg looking fr 'how the hell is this congkak being played!'
i need help too.



posted by: yyyyyyyyyooooooooo (reply)
post date: 04.23.08 (5:13 am)

i need helpz........plz




posted by: jiey (reply)
post date: 04.24.08 (1:06 am)

Reply to:
sek kt trg pun sama



posted by: Dayu.....lah (reply)
post date: 04.24.08 (5:05 am)

Reply to: hui kau da tau tujuan dimainkan ke........?




posted by: NajmiEND (reply)
post date: 04.24.08 (5:52 am)

Borink akuw wat kja sjarah nie...
huhu...sape2 tlg la aku...
aku x tau nak wat cam na



posted by: (reply)
post date: 04.24.08 (6:22 am)

Reply to: can anyone help me to find permainan tradisional congka...i tried so many webs bt cnt get..really got no idea...help out ya



posted by: FARA93 (reply)
post date: 04.24.08 (8:43 am)

Pnig kpala nk wat folio sej psal congkak nih...



posted by: pretty girl (reply)
post date: 04.24.08 (9:41 pm)

ade tak laman web congkak? puas cari tak jumpe2.. susah betoi folio nie...



posted by: erique_e (reply)
post date: 04.24.08 (11:55 pm)

hi! i have question for you. do you know anything about congkak directly. this infomation was very simple. i want more...!!!help me. plezzz.....



posted by: mijie??!! (reply)
post date: 04.24.08 (11:59 pm)

haloo! korang leh x tolong aku arr? aku nk maklumat tntg cngkak ngan lbih lnjut. pening giler wat folio sej nie.. waaaa!! help me!!!



posted by: mijie??!! (reply)
post date: 04.25.08 (12:04 am)

Reply to: faris
aku nk!! tlg arr... aku dh pening wat keje nie




posted by: kaka (reply)
post date: 04.25.08 (1:04 am)

Reply to:
hai!ak kat school pon jgk wat folio tentang permainan ini juga...ak dah nak siap dah...klau korang nak sruh ak tlg bleh gak.......




posted by: rina (reply)
post date: 04.25.08 (1:12 am)

huhuhu ak pow dah nak siap same mcm kaka jugak sbb ak satu klas dgn si kaka ni.....nanti ak gan kaka tlg korang yea...




posted by: kaka (reply)
post date: 04.25.08 (1:18 am)

Reply to: pretty girl
ko gi kat gogle pastu ko tekan congkak nanti ko jmpelah...gud luck




posted by: sue (reply)
post date: 04.25.08 (1:42 am)

hhhaaiii!!!klau korang nk tujuan congkak ni kene lah perah otak dulu bru ade ideal...klau nak lebih lanjut cube korang tanye kat si kaka ni sbb dia tau psl semua ni....ni pow ak minta kat si dia......gud luck...tanye tau nanti rugiiiii....bye...



posted by: atasyah (reply)
post date: 04.25.08 (1:50 am)

nak thu lebih lanjut tentang permainan tradisional congkak



posted by: (reply)
post date: 04.25.08 (1:54 am)

Reply to: nabila




posted by: tasyah (reply)
post date: 04.25.08 (2:24 am)

a,ad maklumat x psl congkak?klu ad g lh ckit,tgh pening nei nk crie bnyk g pulk 2 mklumt,please ah



posted by: daniel (reply)
post date: 04.25.08 (9:50 pm)

hai fwen blh tolong ke?..
bgi keterangan lebih lanjut congkak



posted by: daniel (reply)
post date: 04.25.08 (9:54 pm)

Reply to:atasyah
hai blh bgi maklumat tentang congkak..
plez...



posted by: miera (reply)
post date: 04.26.08 (12:54 am)

askum..leh tlng saya cari mklumat tntng congkk



posted by: miera (reply)
post date: 04.26.08 (12:54 am)

askum..leh tlng saya cari mklumat tntng congkk



posted by: kudeed (reply)
post date: 04.26.08 (4:40 am)

Salam buat adik-adik semua,
Kalau sekira anda berminat untuk berchating sesama sendiri,abang ingatkan gunakan ruang sebelah "kanam" yg berwarna kuning tu,untuk menghantar mesej.Ruang ini sesuai untuk memberikan komen saja,bukan tempat anda berchating.ok.Semoga apa yg abang buat ni sekadar untuk membantu para pelajar.Sekian



posted by: ............. (reply)
post date: 04.26.08 (6:36 pm)

Reply to:boleh tlng carikan saya maklumat




posted by: shida (reply)
post date: 04.26.08 (7:04 pm)

Reply to:alya
alya leh tlg x,sya cari x jmpa..



posted by: kimoro (reply)
post date: 04.26.08 (9:13 pm)

Reply to: xssh pon nak cari:)




posted by: kimoro (reply)
post date: 04.26.08 (9:19 pm)

ala sernng je nak cari:)







posted by: matthew 23 (reply)
post date: 04.26.08 (11:58 pm)

pls do put were did it come from ! pls!i beg your pardon



posted by: aqiud (reply)
post date: 04.27.08 (1:03 am)

sesaper yg phm tntg folio sejarah form 3 nie..
aja la ak ek...



posted by: xxx (reply)
post date: 04.27.08 (2:49 am)

Reply to:
nak ke pi belajar sendirilah




posted by: ily.. (reply)
post date: 04.27.08 (5:59 am)

hmm..leganyer..Aku dah siap dah folio sej!!!
hu3..Sesaper yg blum siap tu...
jgn mudah pts asa..k..Chayok!!!



posted by: najwa (reply)
post date: 04.27.08 (8:30 pm)

Reply to:
oi...cptny ko....bley gtaw ckit x....mcm nk mti ak wat mende nih...!!!huh!!



posted by: zzz (reply)
post date: 04.28.08 (12:31 am)

y dont have tujuan congkak?haizzzzzz...pls help someone..sejarah folio...really important...



posted by: e_zah93 (reply)
post date: 04.28.08 (1:57 am)

Reply to: untuk memenuhi masa lapang n unt memartabatkan permainan tradisional malaysia n menggalakkan kemahiran merancang dan mengatur strategi........Gud luck!!!!!!!!




posted by: e_zah93 (reply)
post date: 04.28.08 (2:04 am)

negri apa yg mempopularkan congkak?



posted by: chency (reply)
post date: 04.28.08 (4:35 am)

wanna more about congkak!!! go en.wikipedia.org/wiki/Congkak !!
It just copy from this web only....



posted by: vaishnavy (reply)
post date: 04.28.08 (4:40 am)

ok juga tapi kami sudah dapat ini daripada wikipedia bebas pun




posted by: aku_tgh_emo (reply)
post date: 04.28.08 (6:55 am)

setan aram tul aa..
juz bg tau aa laman web die...
ssh2 aje..
nway ade sesape yg from smk tmn melwati(dun say this school sux b'cause it worse than that)



posted by: ira (reply)
post date: 04.28.08 (7:15 am)

plz i try to find tujuan congkak dimainkan..

where i need to find..

eeee..



posted by: christine (reply)
post date: 04.28.08 (8:23 am)

i need to find the TUJUAN and nama permainan. as in like, are there any other names for congkak..? Okayh kind souls pleaseeeee help me=) especially the TUJUAN, i need a longer answer.Thanks, someone reply me pleaseee (;




posted by: fa (reply)
post date: 04.28.08 (8:50 am)

i need more more more about congkak ! pls



posted by: atiqah (reply)
post date: 04.29.08 (12:45 am)

Reply to: cri kat google ler....




posted by: AdEerlaArh.. (reply)
post date: 04.29.08 (4:50 am)

hye,meqormz.....leh tolonk sy rik maklumat tak.....??????



posted by: siti (reply)
post date: 04.29.08 (7:20 am)

hai smua...saya mmang minat sangt main congkak ini...coz dapt meluangkan ms dgn family....p say nk cr mklmt untk tujuan congkak dimainkan...saya tak dapat nk mencri maklimat itu...give up....



posted by: kishen (reply)
post date: 04.29.08 (8:43 pm)

Reply to:




posted by: (reply)
post date: 04.29.08 (8:44 pm)

Reply to: dah jumpe




posted by: kishen (reply)
post date: 04.29.08 (8:46 pm)

Reply to: u al dah buat folio sejarah ke?




posted by: RANJHINI (reply)
post date: 04.29.08 (8:56 pm)

hi friends,saya dpt banyak maklumat drpd ini.tetapi tak cukup gambar congkak....



posted by: syikin<3 (reply)
post date: 04.30.08 (1:36 am)

sape tau negeri yang mempopularkan congkak???





posted by: syikin<3 (reply)
post date: 04.30.08 (1:42 am)

if anyone have the answer 4 my question..
reply it as soon as u can..
please.............




posted by: syikin<3 (reply)
post date: 04.30.08 (1:54 am)

sape tau negeri yang mempopularkan congkak???





posted by: ClaudineFTDR (reply)
post date: 04.30.08 (2:12 am)

Sapa-sa[pa ada rumusan pasal congkak sharelah k???



posted by: (reply)
post date: 04.30.08 (2:13 am)

Reply to:sykin<3
Melaka




posted by: mia_dabusygirl (reply)
post date: 04.30.08 (2:18 am)

i wanna know bout kaum/etnik yang terlibat 4 congkak please!
i didn't do anything yet 4 folio sejarah..bz bz & bz studying 4 midterm exam.. neway, GUD LUCK to PMR candidates
diz year!! hope all of us can get straight A's..



posted by: syikin<3 (reply)
post date: 04.30.08 (2:24 am)


thanks ye yg bg syikin info td!..




posted by: mia_dabusygirl (reply)
post date: 04.30.08 (2:26 am)

i wanna know bout kaum/etnik yang terlibat 4 congkak please!
i didn't do anything yet 4 folio sejarah..bz bz & bz studying 4 midterm exam.. neway, GUD LUCK to PMR candidates
diz year!! hope all of us can get straight A's..



posted by: harmony (reply)
post date: 04.30.08 (4:12 am)

tujuan congkak dimainkan is what? i need a longer reason for folio sejarah... plz!!



posted by: amal smar (reply)
post date: 04.30.08 (4:22 am)

bagi tujuan congkak 2,buatlah utk mengasah kemhrn m'congak...k,gud luck 2 all form 3 in malaysia!!!!!!!



posted by: harmony (reply)
post date: 04.30.08 (4:48 am)

tujuan congkak dimainkan is what? i need a longer reason for folio sejarah... plz!!



posted by: (reply)
post date: 04.30.08 (5:28 pm)

Reply to:




posted by: umairah dak kchg (reply)
post date: 04.30.08 (10:05 pm)

ye ar..aku pn nmok tauk pasal congkak..gagooo jak..pejak lah lok!!!




posted by: hudayie (reply)
post date: 04.30.08 (11:09 pm)

same with others..still xdpt carik tujuan congkak ni di mainkn..
nk cri kt mner erk?????



posted by: stadyhardboyy (reply)
post date: 05.01.08 (12:35 am)

Reply to:sng je nk wk krj krsus...aq sk sngt wk krj krsus sjrh thn ni....




posted by: haz93 (reply)
post date: 05.01.08 (2:08 am)

tolonglahhhhhhhhhhhhhhhhhhh,dah puas sy carik asal usul congkak, x jumpe2 jugak, I BEG YOU,PLEASE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



posted by: T_T (reply)
post date: 05.01.08 (2:32 am)

sape tau tujuan permainan congkak??? Help!!!



posted by: T_T (reply)
post date: 05.01.08 (3:41 am)

Reply to: hudayie
"tujuan permainan congkak, setiap pemain akan cuba dengan seberapa boleh mendapatkan buah2 congkak yang ade di papan congkak itu dimasukkan ke dalam rumah ibunya berdasarkan pengalamannya..." adakah nie tujuannya? Saya dpt dr buku





posted by: Natsumi (reply)
post date: 05.01.08 (6:57 am)

Why there folio all the time !!!
Did someone had done it ?



posted by: killa (reply)
post date: 05.02.08 (12:45 am)

Reply to: tlg sye..sye tujuan permainan congkak




posted by: atie (reply)
post date: 05.02.08 (2:11 am)

hei..
nk wt folio ni
tlg sye laa..
nk tjuan dyer..
nden nk gak ringkasan congkak..
plzzzz!!!!!!!!



posted by: atie (reply)
post date: 05.02.08 (3:07 am)

Reply to: killa
samela kite..
nk tjuan 2..
hehe..



posted by: atie (reply)
post date: 05.02.08 (3:08 am)

hei..
nk wt folio ni
tlg sye laa..
nk tjuan dyer..
nden nk gak ringkasan congkak..
plzzzz!!!!!!!!



posted by: EKIN (reply)
post date: 05.02.08 (9:29 pm)

Reply to:
KORG NI APE R....KAN DE NATIONAL LIBRARY,PG LA CRI PSL CNGKAK KT CNE 2....



posted by: the saviour (reply)
post date: 05.03.08 (12:52 am)

dari kawan jer so sry yer tak pasti lagi website tuuu



posted by: cool down (reply)
post date: 05.03.08 (12:55 am)

Bakat dapat ditonjolkan….. bagi mewarisi moyang …mengisi masa lapang…perfikiran yang lebih matang dan cekap … menwujudkan semangat perjuangan tanpa berputus asa … membanyakkan ciptaan kreativiti… mendisiplinkan diri sendiri..
used by farmers to calculate the seasons, to know when to plant and harvest, as well as to predict the future






posted by: cool down (reply)
post date: 05.03.08 (12:56 am)

tuu jer cukup untuk seluruh hayat ^^ gud luck




posted by: tips (reply)
post date: 05.03.08 (1:03 am)

kalo nak cari gambar,pergilah google dan click images search . banyak gambar juga kalau sabar sikit
contoh search : permainan tradisional congkak, congkak,




posted by: naqiya (reply)
post date: 05.03.08 (2:10 am)

sape tau tujuan congkak dimainkan??/ plzz tell me..



posted by: nieyara (reply)
post date: 05.03.08 (2:29 am)

Reply to: kim
alaa, apa susa carila d library...



posted by: (reply)
post date: 05.03.08 (5:15 am)

tujuan dimainkan?????



posted by: Ain (reply)
post date: 05.03.08 (7:46 am)

semua ni f.3 ke??



posted by: putri (reply)
post date: 05.03.08 (8:45 pm)

sekom.kome leh tlg teman x?.teman kesuntkkn mase dah ni.klu kome de maklumat wau,kome email teman di putri_eisha@yahoo atau call teman0194657990.plez....



posted by: kazayumi (reply)
post date: 05.03.08 (10:37 pm)

ko ada tujuan memainkan tak. dan ko wat permainan tradisional ape?




posted by: qysh (reply)
post date: 05.04.08 (2:18 am)

i need 2 fynd d purpose op diz game,,,
do help me,,,,
diz folio iz killing me,,,



posted by: qysh (reply)
post date: 05.04.08 (2:54 am)

i need 2 fynd d purpose op diz game,,,
do help me,,,,
diz folio iz killing me,,,



posted by: oon lakkana (reply)
post date: 05.04.08 (6:15 am)

saye pun nak tujuan permainan nie.....................tolong kat mane nak cariiii ek???



posted by: HelLy PriNceSZ (reply)
post date: 05.04.08 (6:29 am)

weiii...bgi sa tujuan dmainkn congkak...plsss...
n kalo bule sesiapa yg bule tunjukan sa folio kmu...kalo kmu sudi...plssss



posted by: helpp :) (reply)
post date: 05.05.08 (1:09 am)

how to do elemen2? for the hasil kajian part. i need to elaborate the whole thing.



posted by: arina (reply)
post date: 05.05.08 (5:55 am)

k...tq sbb dah bantu sye menyiapkan keja khusus sye....



posted by: lei (reply)
post date: 05.05.08 (8:59 am)

i still can't find gambar...could u help me



posted by: m.adam (reply)
post date: 05.06.08 (12:43 am)

Reply to:
jangan hanya berdoa tp kena berusaha....FAHAM!!!!!!daaa...



posted by: akuu.. (reply)
post date: 05.06.08 (12:45 am)

Reply to:
jill jan nk ngada2 minta simpati,berusaha la R.J hehehe



posted by: von (reply)
post date: 05.06.08 (1:27 am)

i wan to noe tat tujuan congkak dimainkan, negeri yang mempopularkan permainan ini. plz tell me if who one noe plzzzzzzz tell me 3q...!!!



posted by: RONALDO (reply)
post date: 05.06.08 (3:16 am)

THIS CAN GET AT WIKIPEDIA ALSOLAH




posted by: shaza-smk bintulu (reply)
post date: 05.06.08 (6:25 am)

huhu...
cmne nie???
folio lom lengkap ar..
mggu dpn dh kene sbmit...
da sesape yg nak tlg tak????




posted by: marn (reply)
post date: 05.06.08 (6:45 am)

korang g arr rumah aku banyak congkak opah aku punyer



posted by: tengkue (reply)
post date: 05.06.08 (6:49 am)

aku pelajar yg study smart and pandai dlm bdg nie.korang kaji nilai2 murni congkak ni.and then korang akan dapat tujuan dierrrrrr..sekian salam perdebatan.,.,.,.



posted by: tengkue (reply)
post date: 05.06.08 (6:56 am)

Reply to: niena:ko tak patut tol arrr ckp cikgu kocam tue




posted by: trojan (reply)
post date: 05.06.08 (7:02 am)

assalamualaikum



posted by: tengkue (reply)
post date: 05.06.08 (7:04 am)

Reply to: trojan:waalaikummussalamwarahmatullahhiuwabarokatuh



posted by: trojan (reply)
post date: 05.06.08 (7:05 am)

Reply to: tengkue:ahlan wasahlan wamarhaban bi kum..ma ismuka,ya akhi?




posted by: tengkue (reply)
post date: 05.06.08 (7:17 am)

Reply to: ismi tengku aiman syazwei.ping loro wong saleh kumpulane.aku arek golek tujuan permainan congkak?aku roso kue wong kenek golekne.minggu ngarep aku wes arek antar wes.




posted by: yana cute (reply)
post date: 05.06.08 (9:03 pm)

Hye you aLL!!Cmne nk cari tujuan permainan congkak erk???



posted by: shanmuga (reply)
post date: 05.06.08 (9:03 pm)

Reply to: tidak lengkap





posted by: z-yana (reply)
post date: 05.06.08 (9:11 pm)

Reply to:Lu fikir lh sndiri!! nk tnye org wakpe!




posted by: z-yana (reply)
post date: 05.06.08 (9:13 pm)

Reply to:Cri sendiri r...




posted by: (reply)
post date: 05.06.08 (9:14 pm)

Reply to:
Ad gpe??



posted by: FATIN 1011 (reply)
post date: 05.06.08 (9:18 pm)

Reply to: Z-YANA
EHH,KTer tnye nie..jgn nk buat smbONG Laa!!



posted by: z-yana (reply)
post date: 05.06.08 (9:24 pm)

Reply to: Woi di sane,mai cnie jap!




posted by: reeFa (reply)
post date: 05.06.08 (9:25 pm)

halopZ!!dew sape2 nk tlong sy x cari maklumat sejarah???



posted by: z-yana (reply)
post date: 05.06.08 (9:27 pm)

Fatin sumak!!



posted by: FATIN 1011 (reply)
post date: 05.06.08 (9:28 pm)

Reply to: Z-YANA
EHH, Z-YANA,Engko nie mmg smbong ker??dh laa play girl!!



posted by: z-yana (reply)
post date: 05.06.08 (9:32 pm)

Reply to:FATIN & SABREE..




posted by: fatin 1011 (reply)
post date: 05.06.08 (9:33 pm)

yana gler babi..koya nk ker poji..baject come!! dh laa play girl besar di skoloh..



posted by: Z-YANA (reply)
post date: 05.06.08 (9:34 pm)

Reply to:Fatin sumak angin!! Ado nyakit gilo pok mat.




posted by: fatin 1011 (reply)
post date: 05.06.08 (9:35 pm)

yana,jom kter gi jlan2 nk??



posted by: z-yana (reply)
post date: 05.06.08 (9:36 pm)

Reply to:Sumak r mg nie..




posted by: z-yana (reply)
post date: 05.06.08 (9:38 pm)

Reply to:Jom r,tp nk g mano??




posted by: FATIN 1011 (reply)
post date: 05.06.08 (9:40 pm)

Ewahh2..sdap2 ye jer kte kter sumak angin!!KTER WARAS LAGI LAA..xdop mase nk gler ker dye ehh!!



posted by: FATIN 1011 (reply)
post date: 05.06.08 (9:40 pm)

Ewahh2..sdap2 ye jer kte kter sumak angin!!KTER WARAS LAGI LAA..xdop mase nk gler ker dye ehh!!



posted by: FATIN 1011 (reply)
post date: 05.06.08 (9:40 pm)

Ewahh2..sdap2 ye jer kte kter sumak angin!!KTER WARAS LAGI LAA..xdop mase nk gler ker dye ehh!!



posted by: boy ganu (reply)
post date: 05.06.08 (11:05 pm)

Reply to: nisha
ehh nisha,pkt ade jual congkak!!hu3..



posted by: E_my&e_ka (reply)
post date: 05.06.08 (11:49 pm)

Mcm mana nak cari maklumat congkak melalui berita atau di akhbar melalui internet??????????



posted by: jackson (reply)
post date: 05.07.08 (12:34 am)

melalui internet



posted by: (reply)
post date: 05.07.08 (1:11 am)

Reply to:
negeri yang popular permainan congkak?alat-alat yang digunakan?etnik/kaum yang bermain congkak?



posted by: aen nobita (reply)
post date: 05.07.08 (2:41 am)

ckgu nk folia ari jmt ni..

plzz

spe yg ada anything bout congkak,plz share2..

damn ny trdesak ni!!



posted by: aen nobita (reply)
post date: 05.07.08 (2:44 am)

Reply to:

hey i got bout alat2 yg di gunakn 4 congkak n ngeri yg maenkn congkak,if u wan,then u exchange wit me wat u got ok??




posted by: fahim (reply)
post date: 05.07.08 (6:02 am)

spe thu element 3 mm mne...x fham laaa...!



posted by: ANAKO (reply)
post date: 05.07.08 (6:03 am)

HELLOOOOOOOO..... SY BARU MAU JOIN.. HARAP DAPAT SUDI KAWAN DGN SY... BAB FOLIO NIE BUAT KAPAL SY NAK PECAH JEH....TAPI ITU BUKAN MASAHALNYA TUK SY X BUAT FOLIO NI....(DOA)



posted by: fahim (reply)
post date: 05.07.08 (6:05 am)

sye pn bru join...blh jeee..npe awk x wat folio



posted by: fahim (reply)
post date: 05.07.08 (6:10 am)

Reply to: ooooo...awk dh wat ke element 3




posted by: SMK Bau people (reply)
post date: 05.07.08 (7:15 am)

Saya pun tidak tahu macam mana nak buat elemen 3 tu...........elemen 1 dan elemen 2 pun belum.Dahlah kene hantar sebelum cuti Gawai lagi pening - pening.........




posted by: naqya (reply)
post date: 05.07.08 (7:18 am)

sape2 tau tujuan congkak dimainkan tolong la bagi tau ek??




posted by: (reply)
post date: 05.07.08 (7:20 am)

Reply to: elemen 1 n 2 n 3 x dpt lagi??
hmmm.... ade ym x?? biar sy bg tau..




posted by: L' (reply)
post date: 05.07.08 (7:45 am)

Kui3 !! ~~ Sapo2 YAng Baek Ati Meh Llorr KOngsi LAtar Belakang Kome ..!!~~Den Btoi2 Dah Xdok idea doh nieh ...



posted by: shaza-smk btu (reply)
post date: 05.07.08 (9:24 am)

to miera..
sy letak tujuan congkak dimainkan sebab congkak melibatkan pegiraan~~~




posted by: otai (reply)
post date: 05.07.08 (8:27 pm)

bengon mu!! menatang ape mu wak.. kecik2 x nak mampuh,bile beso sosoh ke orang.. bahalol....



posted by: geng apochong (reply)
post date: 05.07.08 (11:14 pm)

wei,lEy x kt0rg nk elemen 3...?kt0wg wt cngkak gak...



posted by: st3 (reply)
post date: 05.07.08 (11:49 pm)

Reply to: i also wanna find de tujuan..sobx can't find la>.



posted by: st3 (reply)
post date: 05.07.08 (11:51 pm)

Reply to: boleh beri tahu tujuan congkak dimainkankah? tolonglah..esok mau hantar la>.<




posted by: (reply)
post date: 05.08.08 (12:43 am)

Reply to:




posted by: putera93 (reply)
post date: 05.08.08 (12:45 am)

Reply to:
boleh tlg carikan isi folio sejarah tak????/
saya dah tak tau nak cari kat ne......



posted by: haz93 (reply)
post date: 05.08.08 (1:04 am)

Reply to: naqiya
senang je tu, sebab nk penuh masa lapang, supaya tidak ditelan zaman.




posted by: haz93 (reply)
post date: 05.08.08 (1:06 am)

Reply to: Eka_cUtE

ape salahnya,





posted by: SHAZA=SMK BTU (reply)
post date: 05.08.08 (1:27 am)

naper sush sngt nak buat?????
huhuhu..
sape yg kt cnie dh hbis buat keseluruhan folio????
leh tlg x???



posted by: naqya (reply)
post date: 05.08.08 (5:08 am)

Reply to: haz93
btoi ke?? x 2 de je... sy x tau r nk buat ayat mcm mane... ade ym x meh sy add.




posted by: zie (reply)
post date: 05.08.08 (8:44 pm)

ada info tentang congkak



posted by: mimin.. (reply)
post date: 05.09.08 (1:18 am)

woit!!!!!!!!



posted by: mimin (reply)
post date: 05.09.08 (1:19 am)

korg de peta tmpt congkak dimainkan x?



posted by: mimin (reply)
post date: 05.09.08 (1:20 am)

faliza kongsi ngan sy bhn folio sej..plzzzzz.....




posted by: eswary (reply)
post date: 05.09.08 (5:59 am)

hi dear fren.....tolong i hantar infomasi tentang permainan congkak.....tq!



posted by: fieza (reply)
post date: 05.09.08 (10:19 pm)

tlg la sy nak cari psl congkak..........
ssah sngt.....



posted by: uchiha (reply)
post date: 05.10.08 (1:52 am)

ape falsafah congkak n jenis-jenis dier...



posted by: nabila (reply)
post date: 05.10.08 (4:42 am)

nak carik na lagi..
da x blog psal cra2 nk bwt folio neyh??




posted by: zikri (reply)
post date: 05.10.08 (11:52 pm)

Reply to:
nama engkau siapa boleh kenal




posted by: (reply)
post date: 05.10.08 (11:55 pm)

Reply to:
memnag susah pun shaza nk buak tntang folio congkak ini saya dripada smk DOTA haji talib karim blh brknln



posted by: zikri (reply)
post date: 05.10.08 (11:58 pm)

awk hari itu keputusan dpt brpa shaza




posted by: zikri (reply)
post date: 05.11.08 (12:14 am)

apa pendapat awk tentang folio sejarah saya hampir nk siap sbb slps ini saya akan menjawb soalan2 percubaan pmr saya brhap sngt supaya saya dpt 8A dlm pmr kerana sya nk mohon sekolah mara kt johor



posted by: ejen 820-3Marudi.. (reply)
post date: 05.11.08 (3:20 am)

Tulah..dahla ada gik perubahan sikit..ngegeh gilak ko... ciol tol la...



posted by: a-10-tion (reply)
post date: 05.11.08 (3:24 am)

di sini aq ingin menyeru kpd bdk2 pmr..bw2 lh bsbr kerna hdp ini.....tut..tut..maaf..line krg..gud luck 2 u all anyway..n 2 me 2..



posted by: (reply)
post date: 05.11.08 (5:19 am)

Reply to:




posted by: jaejoong (reply)
post date: 05.12.08 (12:38 am)

hey guys, y'really help me a lot! tengkyoo very much and gud luck!!! nw i can peaceflly study science...tq!



posted by: tarz (reply)
post date: 05.12.08 (1:49 am)

mengapa korang pilih congkak? kenapa x buat wau @ gasing



posted by: amyra (reply)
post date: 05.12.08 (7:07 am)

bleh tolong bagitau tujuan permainan congkak????? susah tol r......:(



posted by: Kay (reply)
post date: 05.12.08 (7:50 pm)

err....... saya nak tahu, apa tujuan congkak dimainkan? takkan takde sebab kot...



posted by: (reply)
post date: 05.14.08 (2:05 am)

WEY AMPA POWN TLONG LAH AKU.....



posted by: fendy (reply)
post date: 05.15.08 (4:00 am)

Reply to:
natsumi
awk tahu wat folio psl pj 2 ke????




posted by: wawa wuchun (reply)
post date: 05.16.08 (1:12 am)

Reply to:
tu je ker tujuan main sepak raga... cikgu aku nak dalam bentuk essay arr.. mcm mane... bleh tolong tak...



posted by: IRA PEACE! (reply)
post date: 05.16.08 (6:50 am)

BAGUSLAH.....ADE MAKLUMAT PASAL CONGKAK NIE........



posted by: nor (reply)
post date: 05.16.08 (7:44 pm)

Reply to:
nak hasil kajian tentang congkak



posted by: org miri (reply)
post date: 05.17.08 (11:41 pm)

korg buat folio utk PMR ke??cne mok cari hoh???...ada idea??



posted by: org miri (reply)
post date: 05.17.08 (11:43 pm)

eh,korg ni skolah mana??semenanjung ke swak??



posted by: org kdh (reply)
post date: 05.18.08 (12:31 am)

Reply to:cari sndiri ar..pdan mka..kmi dh dpat dh....haha..




posted by: owg kdah (reply)
post date: 05.18.08 (12:34 am)

Reply to:
ikowt ska ar nk plih congkak!!!.....



posted by: michelle (reply)
post date: 05.18.08 (1:45 am)

me finish already!!! haha (^^")




posted by: michelle (reply)
post date: 05.18.08 (1:46 am)

tat's so easy and no need to think for a long long time



posted by: michelle (reply)
post date: 05.18.08 (1:47 am)

good luck for u all



posted by: dak fom3 yg tension (reply)
post date: 05.18.08 (5:18 pm)

aduh...mne tujuan dimainkannyer??wat penat jer!komen korang pnyer la belambak.....papepon,gewd lark to all dak fom3 di luar sne!!



posted by: nenek giler.. (reply)
post date: 05.19.08 (6:14 am)

ssah nyer nak cri pasal congkak nie..
lian kali cari tengkorak @ congkakak jew..
xyah cari congkak



posted by: diuctuatickub (reply)
post date: 05.19.08 (2:22 pm)

Hello my friends :)
;)



posted by: Adelly (reply)
post date: 05.20.08 (1:28 am)

alalala strees lah bab folio dah nak hantar tp fakta lum lag dpt2....hari jumaat nie dah nak hantar dah alalala



posted by: Audrey (reply)
post date: 05.21.08 (1:20 am)

Saya mau tujuan dimainkan untuk congakak




posted by: thatchu (reply)
post date: 05.21.08 (7:20 am)

kim,the tujuan is dapat memenuhi masa lapang,mengeratkan silaturrahim,mengelakkan permainan ini hilang ditelan zaman,meneruskan tradisi turun-temurun dan memupuk perpaduan kaum........kim,u just have to huraikan the point......gud luck!!!!




posted by: thatchu (reply)
post date: 05.21.08 (7:24 am)

to all of the viewers 4 congkak,follow my comment up there tat i gav kim,its really correct.just write it n giv it to ur lazzzzzzzzzzzzzzzzy teachers who do wan 2 help u.bye then



posted by: sahzi (reply)
post date: 05.22.08 (12:14 am)

Reply to: haiiiiii,awk ada x tujuan congkak dimainkan




posted by: g-jo (reply)
post date: 05.22.08 (3:23 am)

Reply to: heh..betul2 bgang r nak wat bender nie sumer kalo periksa terus x leh ker nyampah aku...hek nak antar taun dpn r kuasa aku nk lyn..




posted by: g-jo (reply)
post date: 05.22.08 (3:27 am)

Reply to: betul kata awk sy sokong awk..awk nie mau periksa terus ker..





posted by: deby (reply)
post date: 05.23.08 (12:42 am)

hai kwn...slmt berknln..sy pun tengah cari psl congkak ni.. ble tlg tk..please!!!!...........



posted by: e_zah93 (reply)
post date: 05.23.08 (12:54 am)

bdk2 kat cini asyik tanya jerR....tp sorang pun x jawab pertanyaan yg dtanya tu!!!!!!!!!!



posted by: bronzer (reply)
post date: 05.23.08 (6:47 am)

Reply to:
aku nk tau ttg cogkak



posted by: everlasting (reply)
post date: 05.25.08 (12:21 am)

maths chapter7 ssah abis!!lngsung aku xfhm.alamak,kuar tjuk plak



posted by: naim (reply)
post date: 05.25.08 (5:05 pm)

congkak ,tolong aku,aku dlm masalah



posted by: wewe (reply)
post date: 05.25.08 (10:52 pm)

cantiklah kamu




posted by: batch of 93.. (reply)
post date: 05.25.08 (11:20 pm)

Reply to:assalammualaikum FARIS..hai,leh x sy nak tw tntg kaedah kajian congkak..sy mintak toloONG,,SGAT2...!!!




posted by: everlasting (reply)
post date: 05.26.08 (1:45 am)

Chayo!chayo!semoga berjaya dalam menghasilkan folio sejarah anda..aku pun lum siap lg.still dalam process..tp aku cool jer.Good luck 4 Pmr..peace everlasting!



posted by: (reply)
post date: 05.26.08 (11:37 pm)

Reply to:




posted by: jeme (reply)
post date: 05.27.08 (5:36 am)

Reply to:wat je sungguh...




posted by: ANOM (reply)
post date: 05.27.08 (9:10 pm)

Reply to:
SUSAH R.....



posted by: tt (reply)
post date: 05.28.08 (12:48 am)

Reply to: anom




posted by: sheeda (reply)
post date: 05.28.08 (5:46 am)

saje jer............




posted by: rock gata2 (reply)
post date: 05.28.08 (7:34 pm)

Reply to:
senang je.....



posted by: rock gata2 (reply)
post date: 05.28.08 (7:36 pm)

bagini kamu try test dulu cr palan2..



posted by: rock gata2 (reply)
post date: 05.28.08 (7:39 pm)

wei naim,sanang ja tu!cuba kau duduk2 kau daptkh cr..hehe



posted by: rock gata2 (reply)
post date: 05.28.08 (7:42 pm)

Reply to:
sanang jak 2 anako,kaw lek2 ja..



posted by: anim (reply)
post date: 05.28.08 (8:42 pm)

nak latar blkg congkak leh x?????????anta klaman web skali......



posted by: ika (reply)
post date: 05.28.08 (8:43 pm)

letak la byk ckit maklumat



posted by: miniey (reply)
post date: 05.28.08 (10:40 pm)

aq ade ckit mklumat psl tjuan men congkak..

pada zmn dhulu,masyrkat melyu trdisional khususnya kaum wnita amat menggemari prmainan congkak..pada masa lapang,prmainan congkak mnjadi plihan mereka..adlah dipercayai bhawa kaum wnita drpda keluarga bangsawan bermain cngkak swaktu suami mereka berada di medan perang..sekirannya,para suami mnunjukkan kehandalan dgn bermain sepak raga,kaum ibu akn berusaha memenangi prmainan congkak..

2 jep yg aq taw..
neyh aq dpt kt dlm buk psl congkak..
mukan reka cte ea..
~ahakz!!



posted by: farish (reply)
post date: 05.28.08 (10:52 pm)

bolef ak gagi tau cam ne nak wat hasil kajian untuk congkak????



posted by: sara shambles (reply)
post date: 05.29.08 (1:33 am)

dyou guys knw how to do sejarah elemen 3? ckg ada kasi petunjuk but tak jelas sgt..



posted by: bie93 (reply)
post date: 05.30.08 (7:32 pm)

Reply to:
farish ala tue sng sgt tue wat acm krngn aja



posted by: era (reply)
post date: 05.30.08 (8:26 pm)

eee...ccah la wt flio sej nie...pning kple...cp erk yg ley tlg sy? tlg la



posted by: syed (reply)
post date: 05.31.08 (12:56 am)

tolong share maklumat pasal tujuan congkak dimainkan .susah gileee



posted by: ecw (reply)
post date: 05.31.08 (2:26 am)

can i noe more abt congkak.. sumthg like how 2 noe who is the winner??




posted by: amaL (reply)
post date: 05.31.08 (2:36 am)

AKU DH SIAP !



posted by: RED GURLZ (reply)
post date: 05.31.08 (9:05 pm)

Reply to: ERM,AMAL KO DH SIAP EH..HE3..LEH KONGSI CKET X PSL TUJUAN CONGKAK DIMAINKAN..2 PUN KLO NK TLG..KLO X NK,X PE R..




posted by: farah (reply)
post date: 05.31.08 (9:05 pm)

Reply to:nak jugak,plezzzzzzzzzzzzz




posted by: nina (reply)
post date: 05.31.08 (9:08 pm)

amal,nak tahu tujuan congkak dimainkan,plezzzzzzz......



posted by: RED GURLZ (reply)
post date: 05.31.08 (9:33 pm)

NINA AWK PUN X DPT LGSG KE PSL TUJUAN CONGKAK DIMAINKAN..??



posted by: anynomous (reply)
post date: 06.01.08 (12:37 am)

Reply to:rina
negeri nyer melaka



posted by: wh0 (reply)
post date: 06.01.08 (3:17 am)

weh kowunk an da de tjuan yg minie agy uh..
amex jep r..
aq pon amex kt ctu gak..



posted by: fifi (reply)
post date: 06.01.08 (7:47 am)

Reply to:sy pn tgh cari nie...ssh la..can u help me???




posted by: nabila (reply)
post date: 06.01.08 (7:49 am)

Reply to:




posted by: sabrina (reply)
post date: 06.01.08 (7:52 am)

Reply to:naim awak nie klkr la...bier sy tlg awk..




posted by: nabila (reply)
post date: 06.01.08 (10:20 am)

susah arr,xjmpe lg full maklumat tntg congkak..help me!!



posted by: peja (reply)
post date: 06.01.08 (6:57 pm)

nie mst amek kt wikipedia en?
da ad da .
pliz sspae yg ad mklumt bout congkak?
i dun even get full of it!



posted by: ika (reply)
post date: 06.01.08 (8:56 pm)

peja,awk nk mklmt ttg congkak eh..awk nk yg ttg ape..?



posted by: E-CH@ (reply)
post date: 06.01.08 (8:58 pm)

Spew2 bley tlong sal ngeri yg mmpopularkn permainan congkak...pleeezzzz....



posted by: shuhada (reply)
post date: 06.01.08 (8:59 pm)

pe negeri yang popular dengan congkak??




posted by: ika (reply)
post date: 06.01.08 (9:01 pm)

Reply to:erm,kte ade cket psl tujuan congkak di mainkan..syed langsung tak dapat ke ttg tujuan congkak dimainkan..





posted by: ifiq (reply)
post date: 06.01.08 (9:09 pm)

congkak berasak dari timur tengah,yg menyebar d'asia tenggara,terutama di kerajaan melaka melalui dunia perdagangan.dlm perkembangannya congkak sudah mulai terkenal di daerah tanjung pinang pd awal abad ke-17 hingga 18M..



posted by: myra (reply)
post date: 06.01.08 (11:59 pm)

this web site very best



posted by: ayu (reply)
post date: 06.02.08 (2:12 am)

Reply to: bgoz plak..........ntah pe2 ar




posted by: chiera_ampunk gurlz (reply)
post date: 06.02.08 (4:51 am)

ade tak cth folio permainan tradisional congkak? kalo ade tlong larh tunjuk.. k? tq



posted by: sarah (reply)
post date: 06.02.08 (6:22 pm)

hahah!! tau x pk!!! kalo bkn nyer knew wat folio,,x iginb aku!! haha..dh ah manyak lak 2!!!




posted by: nana93 (reply)
post date: 06.02.08 (8:12 pm)

Reply to:
nak!!! awk da dapat ke???????



posted by: ieqa (reply)
post date: 06.03.08 (12:55 am)

weh cket gle maklumat..
nk agy..
tLg sye...
huhuhu....



posted by: adda (reply)
post date: 06.03.08 (10:38 am)

leh kasi cth hasl kjian x..
plezzz..!!!




posted by: hana (reply)
post date: 06.04.08 (2:19 am)

tolonglah..carikan negeri yg popularkan congkak n etnik yg terlibat plez!!! saya dah xde mase nk cari lagi...mggu dpn ckgu nk...sesape yg dh siap folio congkak tolong share ngan saya...plez!!! saya nk sesangat sape yg boleh bantu..



posted by: hana (reply)
post date: 06.04.08 (2:20 am)

TOLONGLAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




posted by: syafiik (reply)
post date: 06.04.08 (6:00 pm)

tima kasih sekarang boleh aku siapkan kerja kursus sejarah form 3 thank you



posted by: marcell (reply)
post date: 06.04.08 (7:05 pm)

Reply to:
thankZ 4 ur information.....................



posted by: pape je r (reply)
post date: 06.04.08 (8:04 pm)

Reply to:
wei cam ner nak wat essay har?ley tlg x?Plizzzzz.........




posted by: mimi (reply)
post date: 06.04.08 (8:07 pm)

hurm kpd sesape yg baik ati tlg r aq cr info psl bende alah nie aq da pening da.........



posted by: wawagurlz (reply)
post date: 06.04.08 (8:15 pm)

Reply to: kim
klu awk dh jumpa tujuan congkak nie dimainkn,sharelah ngn saye yer! hehe....



posted by: mimipink (reply)
post date: 06.04.08 (8:43 pm)

sesape..bley tlong ajar nak wat folio sejarah..



posted by: (reply)
post date: 06.04.08 (8:44 pm)

Reply to:




posted by: (reply)
post date: 06.04.08 (8:46 pm)

Reply to:




posted by: mimipink (reply)
post date: 06.04.08 (8:46 pm)

sesape..bley tlong ajar nak wat folio sejarah..



posted by: mae.. (reply)
post date: 06.04.08 (9:14 pm)

me from keningau..anybody from k'gau?? neway, i need negeri yang mempopularkan permainan congkak..pleas help me!! tujuan dimainkan yg sy dpat adlh utk mengisi masa lapang. jumpa kat buk ilmiah, not internet..hehe.. pls help me..sumbody..



posted by: mae (reply)
post date: 06.04.08 (9:16 pm)

Reply to: mimipink
ko x dapat the paper ka?? 4 the keja kursus.. buat ja la ikut 2..senang hapa.. maklumat dia cari ja kat wikipedie ka pa ka..chayo2x!!! ^^




posted by: mae (reply)
post date: 06.04.08 (9:18 pm)

Reply to: hana
me 2!!! i need it badly!!! tolong eh sapa2 yg suda siap.. bantu la rakan yg dlm kesusahan.. hehe..




posted by: mae (reply)
post date: 06.04.08 (9:22 pm)

Reply to: anonymous
iye la melaka..tp apa huraian?? xkan la letak, 'negeri yang mempopularkan permainan congkak ialah negeri melaka..' 2 jak?? tolong eh,pleas..bg huraian..anonymous pleas.................!!! =(




posted by: mae (reply)
post date: 06.04.08 (9:27 pm)

Reply to: anonymous
iye la melaka..tp apa huraian?? xkan la letak, 'negeri yang mempopularkan permainan congkak ialah negeri melaka..' 2 jak?? tolong eh,pleas..bg huraian..anonymous pleas.................!!! =(




posted by: mae (reply)
post date: 06.04.08 (10:04 pm)

Reply to: anonymous
iye la melaka..tp apa huraian?? xkan la letak, 'negeri yang mempopularkan permainan congkak ialah negeri melaka..' 2 jak?? tolong eh,pleas..bg huraian..anonymous pleas.................!!! =(




posted by: mia (reply)
post date: 06.05.08 (12:14 am)

Thankz 4 da blog bout congkak....



posted by: princess kathy (reply)
post date: 06.05.08 (12:42 am)

Reply to: aii. . .ko ada ka?syer2x la k. . .




posted by: BaBypInKy (reply)
post date: 06.05.08 (12:50 am)

ika awak ade ke. . . .ble la ney kan syer2x . . syg awak!!!!




posted by: BaBypInKy (reply)
post date: 06.05.08 (12:50 am)

Reply to: aMaL CmBuI
Bole syer x?




posted by: eyda (reply)
post date: 06.05.08 (1:48 am)

hey,where can i get a map where congkak is played most???
i CANT FIND IT ANYWHERE!!!!!!!!!
PLZ HLP ME!!!!!



posted by: mae (reply)
post date: 06.05.08 (2:09 am)

Reply to: eyda
wat do u mean?




posted by: mae (reply)
post date: 06.05.08 (2:20 am)

Reply to: eyda
wat do u mean?




posted by: mae (reply)
post date: 06.05.08 (2:33 am)

Reply to: eyda
wat do u mean?




posted by: mae (reply)
post date: 06.05.08 (2:40 am)

if anybody can help me with congkak, just post a comment on my fs profile k.. my name is marylyn shennon..thanx..please ya!



posted by: strawberry (reply)
post date: 06.05.08 (8:20 pm)

Reply to:
awk dpt x tjuan congkak d maenkn??



posted by: strawberry (reply)
post date: 06.05.08 (8:32 pm)

Reply to:
miniey-thanks a lot 4 ur inform..



posted by: strawberry (reply)
post date: 06.05.08 (8:32 pm)

Reply to:
miniey-thanks a lot 4 ur inform..



posted by: eik@ (reply)
post date: 06.05.08 (9:50 pm)

spew yg nk tjuan cgkak dmaenkn..??
sy adew...



posted by: MS88 (reply)
post date: 06.05.08 (10:02 pm)

Reply to:
i found it,,,,



posted by: mae (reply)
post date: 06.05.08 (10:03 pm)

eih..btul ka congkak dipopularkan oleh kelantan dan terengganu?? bukan melaka kae??



posted by: eik@ (reply)
post date: 06.05.08 (10:32 pm)

spew tau kt new nk cri gmbo buah cngkak..???



posted by: (reply)
post date: 06.05.08 (11:07 pm)

Reply to:
xtau




posted by: anamuslim (reply)
post date: 06.05.08 (11:30 pm)

woi bodo!mana tujuan permainannya?



posted by: anamuslim (reply)
post date: 06.05.08 (11:45 pm)

Reply to: reply
hai...saya dr melaka...
bleh bgtau sy cara sbnr nk bt folio ni?



posted by: loura (reply)
post date: 06.05.08 (11:46 pm)

boleh ringkaskan lagi?.....



posted by: loura (reply)
post date: 06.05.08 (11:46 pm)

boleh ringkaskan lagi?.....



posted by: loura (reply)
post date: 06.05.08 (11:46 pm)

boleh ringkaskan lagi?.....



posted by: loura (reply)
post date: 06.05.08 (11:46 pm)

boleh ringkaskan lagi?.....



posted by: lily (reply)
post date: 06.06.08 (12:35 am)

Reply to:
awak dah dpt ke tjuan permainan congkak?



posted by: anis (reply)
post date: 06.06.08 (5:47 am)

Reply to: cpew2 yg nk tw..
Tujuan dimainkan

congkak dimainkan
1. sbg aktiviti riadah
2. utk isi masa lapang
3. utk pertandingan
4. pd zaman dahulu , ada petani main utk mengira musim utk tanam dan tuai
5. pd zaman kuno , utk meramal masa depan.





posted by: ryanna (reply)
post date: 06.06.08 (6:08 am)

Reply to: just 2 jew ek??




posted by: farah (reply)
post date: 06.06.08 (6:31 am)

Hai xkan ckit jer bg. cikgu nak lebih r... tp xpelah pandai2 jer and thanks 4 the information...4 the future also..



posted by: alieff (reply)
post date: 06.06.08 (7:53 am)

THANK YOU! usefull for my kerja kursus sejarah :DD



posted by: Yaya.. (reply)
post date: 06.06.08 (6:24 pm)

Thanks a LOT!! Akhirnya dpt jugak siapkan kerja khusus sejarah sy..



posted by: Shinna (reply)
post date: 06.06.08 (8:16 pm)

Thankzz a lot.... actually i m worry cause congkak less thing 2 write.... nw when i found tis, i m so happy... thankzz



posted by: fika_kota (reply)
post date: 06.07.08 (12:14 am)

hye guys..
ley tlong tak,,
i nak crik infornation bout congkak r..
pning pale,,dr smalam crik still tak jmpe2 gak..
esok da ahad,
camne nak siap ney...
tension!!




posted by: hidayah (reply)
post date: 06.07.08 (8:26 pm)

thank for teacher telah m'bantu sy menyiapkan kerja khusus sejarah.thank you



posted by: (reply)
post date: 06.07.08 (8:27 pm)

Reply to:
sama sama



posted by: hidayah (reply)
post date: 06.07.08 (8:37 pm)

thank for teacher telah m'bantu sy menyiapkan kerja khusus sejarah.thank you



posted by: iyda (reply)
post date: 06.07.08 (11:24 pm)

hai you all, sy tgh cri etnik yg mainkan permainan congkak nie?skit ati sy cri........




posted by: smkdu (reply)
post date: 06.08.08 (1:52 am)

smkdu bodoh



posted by: jack (reply)
post date: 06.08.08 (1:56 am)


jack ass 2



posted by: pro (reply)
post date: 06.08.08 (1:58 am)

website yang terbagus didunia



posted by: mira (reply)
post date: 06.08.08 (2:06 am)

Reply to:




posted by: pro (reply)
post date: 06.08.08 (2:09 am)

website yang terbagus didunia



posted by: syra (reply)
post date: 06.08.08 (3:54 am)

bley tmbah lgi x psl info congkak ne coz cket sgt.
wehehe=)



posted by: lydia (reply)
post date: 06.08.08 (7:05 am)

uRrmm..
`bLeh taMbah gik info tTng coNgkak tak..??
`mC x cukup baHan uTk bT folio laHr...(T.T)

huhuhuhuhu^^



posted by: eLizabeth (reply)
post date: 06.08.08 (7:11 am)

wawawa...
.help me!!.
.aPkh kaum etnik yg mempopularkan permainan congkak??.
.negeri apkh yg mempopularkan permainan iniEyy??.

..x cukup bahan lahr!!!..

..toLong ehRrk..



posted by: lydia (reply)
post date: 06.08.08 (7:13 am)

uRrmm..
`bLeh taMbah gik info tTng coNgkak tak..??
`mC x cukup baHan uTk bT folio laHr...(T.T)

huhuhuhuhu^^



posted by: (reply)
post date: 06.08.08 (7:37 am)

kaedah kajian



posted by: one3RD_017***6362 (reply)
post date: 06.09.08 (1:07 am)

AIii...korang tau x cm ne nk wt element 3????0rG mnx tlg sgt....2m0r0w da nk kne hntar...... fon 017589****.....PLZ.....



posted by: one3RD_017***6362 (reply)
post date: 06.09.08 (1:10 am)

TLG LA SY................NAiK GLER WT KJE KSUS NiY



posted by: one3RD_emo (reply)
post date: 06.09.08 (1:14 am)

Reply to: pro
pro.......i dont think so la....web site ni lum ckup gmpak aAAA...




posted by: min (reply)
post date: 06.09.08 (2:35 am)

(permainan tradisional congkak) nak negeri yang mempopularkan congkak dgn alat/bahan yg d'gunakan utk menghasilkan congkak



posted by: nasty (reply)
post date: 06.09.08 (5:44 am)

i need your help!!

please give me the example of folio sejarah about congkak.
pleaseee!!!



posted by: cj (reply)
post date: 06.09.08 (7:07 am)

kaum/etnik yang terlibat di permainan congkak



posted by: Kml (reply)
post date: 06.10.08 (1:34 am)

hei apo khbar negeri apa yang mempplrkan permnan congkak???
i need you alls help!!!



posted by: Maori_Lily (reply)
post date: 06.10.08 (3:12 am)

a yoyo............
sshnya mo wat folio tntng permainan congkak..
mo pch da kpla otak sya nie............
bncienya...........
ada sesiapa nk tlng sya wat folio nie tak??????????????



posted by: Atin Amyrah (reply)
post date: 06.10.08 (5:08 am)

sy dh siap dh keje folio...n dh antar sekali..
sy can help spe2 yg ada problem..
:+)



posted by: gg (reply)
post date: 06.10.08 (6:40 am)

woi len kali + lagi ya pliz. isnin mau hantar. Mau mati sudah aq mencari x jumpe. tekanan ......



posted by: manusia (reply)
post date: 06.10.08 (6:54 am)

dalam website ini saya suka buat bodoh



posted by: manusia (reply)
post date: 06.10.08 (6:55 am)

smkdu bodoh
kau bodoh
semua bodoh
saya pandai



posted by: manusia (reply)
post date: 06.10.08 (6:57 am)

dalam website ini saya suka buat bodoh



posted by: dede (reply)
post date: 06.10.08 (10:41 pm)

boleh tak cite skit cam ne nak watrujukan tentang congkak dan lampiran



posted by: dede (reply)
post date: 06.10.08 (11:11 pm)

Reply to:
tlg bg senarai bahan2 rujukan tentang congkak



posted by: hengwang (reply)
post date: 06.11.08 (4:04 am)

Reply to:
how to find the utusan of congkak of folio kim!



posted by: Fucker (reply)
post date: 06.11.08 (4:07 am)

U all go die lar



posted by: elin (reply)
post date: 06.11.08 (6:09 pm)

hehehehehe cm ner sye nk folia tntng sejarah congkak ye.sye nk mklumat yg lbh pdat dn sesuai
hehehe biasa ar kerja kursus please bntu sye bri mklumat tntng congkak yg nmpk skit tp pdat



posted by: aqkma (reply)
post date: 06.12.08 (2:23 am)

adui............
peningnye............
ssh 2l mo wat nie.........




posted by: (reply)
post date: 06.12.08 (2:25 am)

Reply to:
smpai nk mki ke.............




posted by: mia (reply)
post date: 06.12.08 (4:57 am)

Reply to:sye nak gmbr care2 buat congkak....kowang leh tlong x....please....




posted by: izwani (reply)
post date: 06.12.08 (5:33 am)

hello gazjangan cakap macam itu respsct kaum kita dan di negara ini kita hidup sbagai berbilang kaumlah..........




posted by: intan (reply)
post date: 06.12.08 (7:48 am)

Reply to:
awk dh ad mklumt tntg congkak ke??.. kalo mcm 2,kongsi la ngn sy skit... sy x dpt kesimpulan ngn negeri yang mempopularkan permainan 2... nati bg ea.. tq.
(0176241290)




posted by: air_mie (reply)
post date: 06.12.08 (7:06 pm)

aku bru nk buat folio sjarah form 3. spe d maklumat tntng congkak.... plzzzzz....



posted by: tasha (reply)
post date: 06.12.08 (7:10 pm)

spe d maklumat tntng congkak???????????aku dah nak blaa nie.....



posted by: bdk skola (reply)
post date: 06.12.08 (8:39 pm)

Reply to: woi cpe bdk bdo yg mki2 melayu 2???!!!!!!ape ko dh bgos sngt!!!!!!!!ko r g mmpos!!!!!!!!!




posted by: ..........-_-'..... (reply)
post date: 06.12.08 (10:12 pm)

YUPP SYA STUJU NGAN "BDK SKOLA"....x reti mghormati org ker klau dah xda keja len....lbh bek duk diam2 tngk tv...or buat folio u drpd memaki x tntu psl...mmg Gila ar....



posted by: (reply)
post date: 06.13.08 (2:10 am)

projek ni sume mmg membuangkan mase!!!!
saper setuju???



posted by: no named (reply)
post date: 06.13.08 (2:12 am)

aKU SeTUjU SaNgAt!!!!!!!!!!!!
seJaRah lah, gEogafi ngaN mCm2...
bUanG MaSe AQ jew.......... :P



posted by: asyraf (reply)
post date: 06.13.08 (2:49 am)

saya nak tahu tentang permainan tradisional




posted by: Son of a gun 77 (reply)
post date: 06.13.08 (11:21 pm)

apehal ko maki2 org melayu..ko ingt ko da bgos r..klu ko pening kepala,xyh r ssh2 nk bwat folio nie..bia markah PMR ko trok..BODOH.



posted by: azah (reply)
post date: 06.14.08 (1:01 am)

x de ke lebih banyak gambar pasal congkak...boring la...yang maki amun 2 sekolah agama ke x?? kan dosa... awak ni bangsa lain ke wat cam2?



posted by: BEDAH (reply)
post date: 06.14.08 (2:53 am)

KAPIAQ R TU!!!!!!!!!!!!!!
nak tau lebih lanjut sal congkak silalah cari sendiri... kalo bg kt korang mcmla markah pmr aku yang dapat!!!!!!!!!



posted by: adeq (reply)
post date: 06.14.08 (7:07 am)

mcm mane nak buat congkak nie???????



posted by: eik@ (reply)
post date: 06.14.08 (7:25 am)

spew de gmbo cre nk wt cgkak plz bg tau kt sy..
sy amat prlukn bntuan anda..
0142374167



posted by: 0rangex3 (reply)
post date: 06.14.08 (12:03 pm)

Erms, everyone can get those kind of information in wikipedia ._.(well, some) anyways, i have to scroll down to read all the comments and i find it quite useful to me. Plus, to many spamers -.-ll .(wasted 20min to read all plus my computer is lagging x.x) thanks br0 .



posted by: lala & lulu (reply)
post date: 06.14.08 (7:26 pm)

susah r nk wt folio2 sume nih..... ssape nk x tlog aku??? hey!!! sape lak yg blgak nk mampos ejek2 owg melayu ni?? kau la yg ptut g mampos...



posted by: ijan (reply)
post date: 06.16.08 (12:16 am)

byk btk yg diperolehi



posted by: o.0 (reply)
post date: 06.16.08 (6:11 am)

o0o



posted by: man (reply)
post date: 06.16.08 (6:39 am)

askum....awak dh siap folio sjrh ek?bleh cpy x?




posted by: bla (reply)
post date: 06.16.08 (7:01 am)

u all nie asl bongok sgt
mne tujuan



posted by: mAth A (reply)
post date: 06.16.08 (9:02 am)

x de tujuan pun



posted by: Alex (reply)
post date: 06.18.08 (7:34 am)

lorr!!! bagi la smua detail psal congkak!!!! ^.^



posted by: fdah_fiefie (reply)
post date: 06.19.08 (6:16 am)

senang x kerja khusus sj??? saya ye da hantar..so, korang ye dah hantar ke lum??? jangan wat lambat2, tarikh hantar nak dekat.berusaha lah.. cayok2. good luck for PMR



posted by: s.suganyaa (reply)
post date: 06.19.08 (7:50 am)

l love my darling nyanakumarbaby 4ever n ever



posted by: archana kattu panni (reply)
post date: 06.19.08 (7:54 am)

hai,i'm archana from kattu panni.i love kattu panni.



posted by: iya gurl (reply)
post date: 06.19.08 (9:15 pm)

iya dh antar keje krsus fOliO sejarah,erm tjuan cOngkak dimainkan untk isi masa lapang.Cikgu iya kata ok fOliO sejarah iya.So korunk g jew pustakaan awam
bnyak sngat maklumat psal congkak...
bye daa.......



posted by: ANIS (reply)
post date: 06.20.08 (1:05 am)

Reply to:
NK TGOK KEJE SEJ PSAL CONGKAK...............



posted by: princess (reply)
post date: 06.20.08 (1:36 am)

mna tujuan dimainkan...?odoi....



posted by: ilhamfar (reply)
post date: 06.20.08 (2:36 am)

Reply to: alarh..cari je kat dlm buku ilmiah wak!!!!!!!!!!kat lbry byk r kot.hehehehe




posted by: Bryly (reply)
post date: 06.20.08 (8:06 pm)

WOI !!!
TOLONG AKU !!!
AKU NAK TAU PASAL CONGKAK DAN ASAL USUL CONGKAK !!!



posted by: suki snow (reply)
post date: 06.20.08 (10:05 pm)

sy blh tlg, tp nk gtau camne



posted by: suki+sn0w (reply)
post date: 06.20.08 (10:08 pm)

Reply to:awk nk sy tlg cm ne..??




posted by: tikah (reply)
post date: 06.21.08 (3:47 am)

gi kat wiki la nak tau sangat pasal congkak....
VV"...kalo x der korang pandai ler cari...



posted by: ZOMBI (reply)
post date: 06.21.08 (6:51 pm)

BLEH TLG SAYA X?



posted by: sugus (reply)
post date: 06.22.08 (12:05 am)

terimah kasih banyak(bahasa melayu)thank you(innglish)mikka nandri(tamil)shukria(hindi)



posted by: janani (reply)
post date: 06.22.08 (12:07 am)

Reply to:
sugus are you hindu




posted by: sugus (reply)
post date: 06.22.08 (12:09 am)

Reply to:
janani.yas of coarse how do you know?



posted by: janani (reply)
post date: 06.22.08 (12:11 am)

it's all teknic ok bye.see you next time.



posted by: sugus (reply)
post date: 06.22.08 (12:12 am)

Reply to:
bye.



posted by: sugus (reply)
post date: 06.22.08 (12:13 am)

Reply to:saya juga cari itu.awak dah dapat tak?kalau ada bagi saya



posted by: Andrea (reply)
post date: 06.23.08 (4:42 am)

ahh..... congkak



posted by: pizi (reply)
post date: 06.23.08 (5:53 am)

i like your style



posted by: zul (reply)
post date: 06.23.08 (11:50 pm)

cane nak tengok gambar congkak...



posted by: Permainan Congkak. (reply)
post date: 06.23.08 (11:52 pm)

gambar congkak mane.????



posted by: ........... (reply)
post date: 06.23.08 (11:53 pm)

hey,cm na nk uat f0li0 sejarah sal c0ngkak erk???



posted by: babi (reply)
post date: 06.29.08 (6:19 am)

aku nk elemen 3 ccelake mu bagi babi 2 wk mende



posted by: EIKHAM (reply)
post date: 06.30.08 (1:55 am)

WOI!!!!! TOLONG LAAAA AKU CARI KURSUS SEJARAH NIIII TENTANG CONGKAK...AKU KENA HANTAR ESOK NIIIIII...........TOLONG LA AKUUUU..........WWWWWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :-(



posted by: intan (reply)
post date: 07.01.08 (6:05 am)


tlong la bntu sy cri mklumt congkak...dh bengang giler nieeeee.......



posted by: lia (reply)
post date: 07.01.08 (7:44 pm)

Reply to: eikham
snang je 2 cri kat intrnet je lar.....



posted by: kkkjjjj (reply)
post date: 07.04.08 (6:35 am)

pi la siapkan....



posted by: athirah (reply)
post date: 07.06.08 (2:50 am)

Reply to:
Fuh... selamat ada maklumat folio siap dah



posted by: fara_freakoodillo (reply)
post date: 07.08.08 (1:08 am)

sye nye da ciap,,seb baek!



posted by: syafiq (reply)
post date: 07.08.08 (2:29 am)

Reply to:
awak siap x lg kerja kursus sejarah




posted by: RED GURL (reply)
post date: 07.11.08 (12:28 am)

KERJA KURSUS SEJARAH INI MEMANG SUSAH TAPI KALU BERUSAHA PASTI BOLEH ....................



posted by: jee-nyrai (reply)
post date: 07.12.08 (5:51 pm)

huh;p
sshnye nk wat folio sjarah nie..
anybody can help me????
plez>>>



posted by: syed (reply)
post date: 07.14.08 (11:43 pm)

mcm mane nak wat kerja kursus sejarah?????permainan tradisional ..... esok dah nak kene antar dah....



posted by: syed (reply)
post date: 07.14.08 (11:54 pm)

leh tlg x????



posted by: sshnye nk wat folio sjarah nie.. (reply)
post date: 07.17.08 (12:39 am)

sshnye nk wat folio sjarah nie..
anybody can help me????
plez>>>



posted by: jannah (reply)
post date: 07.20.08 (12:26 am)

hurm,btol la mmg ssh nk wt folio sjarah nih..tp nk cam ner,ssh ke snang ke kna wt gak lar..so..aper komen korang dgn folio tahun lepas??x rasa cam tahun lpas snang lg kerw???



posted by: byron (reply)
post date: 07.20.08 (3:42 am)

hurm,btol la mmg ssh nk wt folio sjarah nih..tp nk cam ner,ssh ke snang ke kna wt gak lar..so..aper komen korang dgn folio tahun lepas??x rasa cam tahun lpas snang lg kerw???




posted by: sazkierah (reply)
post date: 07.20.08 (4:34 am)

xde yang lebih dalam lagiker tentag congka ni??



posted by: (reply)
post date: 07.20.08 (4:37 am)

Reply to: da iap ker??
ca u help me?





posted by: ron_d0r33n (reply)
post date: 07.20.08 (4:23 pm)

da iap ker??
ca u help me?



posted by: abang kluang999 (reply)
post date: 07.21.08 (7:41 pm)

boleh x berikan keterang tentang permainan tradisional masyarakat cina dan india....



posted by: abang kluang999 (reply)
post date: 07.21.08 (7:41 pm)

boleh x berikan keterang tentang permainan tradisional masyarakat cina dan india....



posted by: G-MEY`S (reply)
post date: 07.27.08 (11:56 pm)

BESTTTTTTTTTTTTTTTTT



posted by: ZAZA (reply)
post date: 08.01.08 (12:48 am)

ADER X GAMBAR ORG MAIN CONGKAK N JENIS2 CONGKAK



posted by: inz (reply)
post date: 08.08.08 (2:42 am)

hmmm.manalh permainan tradisional congkak ini



posted by: eira (reply)
post date: 08.22.08 (10:22 pm)

Reply to: faris
awk.. leh tlong sye x..???




posted by: Syaridah (reply)
post date: 11.08.08 (8:37 pm)

senang skit nak wat keje kursus sejarah.....patutnyer bolehla ditambahkan lagi maklumat tentang permainan tradisional barulah gempak....



posted by: endang (reply)
post date: 11.17.08 (12:15 am)

Reply to:




posted by: zulqarnain (reply)
post date: 11.18.08 (8:51 pm)

mula2 saya ingat kan men congkak ni lepas semua buah dekat "kampung" tu habis kena main balik rupa nya kena guna buah yang ada at "rumah" kita



posted by: Cosmetic Surgery (reply)
post date: 12.11.08 (7:45 am)

Excellent site guys! great work!



posted by: ila (reply)
post date: 12.20.08 (3:02 am)

saya sangat sukakankan permainan congkak. permainan congkak adalah kegemaran saya dari kecil hingga la sekarang. I LOVEEEEEEEEEEEEEEE CONGKAK.



posted by: siti (reply)
post date: 01.06.09 (12:57 am)

xlengkap lgi.....kna cri ntuk assgment part 5....




posted by: Liposuction (reply)
post date: 01.06.09 (11:30 pm)

I have to disagree with that last comment...doesn't make sense



posted by: Tummy Tuck (reply)
post date: 01.07.09 (12:40 am)

Really well written!



posted by: Personal Injury Lawyers (reply)
post date: 01.27.09 (10:51 pm)

Who are you picking in the super bowl?



posted by: (reply)
post date: 02.20.09 (9:16 pm)

Excellent site guys! great work! but if you write in English it will attract more people come to see your blog....



posted by: nez (reply)
post date: 03.26.09 (12:31 am)

mcm ner nk cari faedah yg diperolehi drpd p'mainnan dan lngkh2 untk m'popular p'mainan ek..?
tlg la..



posted by: lieya (reply)
post date: 04.01.09 (7:16 pm)

good luck 4 u all..... sucesss.... 2 u all..bye.... see a....



posted by: Congkak_Man (reply)
post date: 04.02.09 (5:04 am)

wah asal tahun nie kena buat pasal bangunan bersejarah??
kan bagus kalau macam tahun lepas..
T.T



posted by: ggg (reply)
post date: 04.06.09 (7:34 am)

yes....i like it



posted by: (reply)
post date: 04.27.09 (8:31 pm)

Reply to:
spe nk tahu teteng congkak .
beli CD congkak .



posted by: faiz (reply)
post date: 04.27.09 (8:32 pm)

spe nk maklumat congkak sila dail 0172455423



posted by: faiz (reply)
post date: 04.27.09 (8:32 pm)

spe nk maklumat congkak sila dail 0172455423



posted by: Vanessa Van Huizen (reply)
post date: 05.07.09 (3:02 am)

Hey, i am finding a wrong imformation..
Bie-Bie.....
Vanessa ^_^



posted by: erica oleta (reply)
post date: 05.09.09 (2:22 am)

thanx a lot...^_^



posted by: apizzz (reply)
post date: 06.09.09 (8:04 pm)

Reply to:
leh




posted by: iman (reply)
post date: 06.24.09 (6:42 am)

kalo nk wat keje folio wat la sndiri



posted by: iman (reply)
post date: 06.24.09 (6:43 am)

cpe nk knl mcj la no ni 0175089281




posted by: sindarella_mimieeee (reply)
post date: 06.24.09 (6:57 pm)

asalamualaikom....
adakah permainan congkak ada hantu ? call no nie 014 tkn2 x dpt.... ha..ha .... bye....



posted by: (reply)
post date: 06.24.09 (6:57 pm)

Reply to:0175089281




posted by: adylah (reply)
post date: 06.24.09 (7:00 pm)

nak kenal leh x????S.M.K. SERI PERAK.....TI



posted by: % (reply)
post date: 06.27.09 (10:39 pm)

ola



posted by: nnnn (reply)
post date: 06.28.09 (11:08 pm)

knp ckit sangat maklumat....x cukup...



posted by: Joe (reply)
post date: 06.29.09 (6:09 am)

npew maklmat nyew ckit cgt ???



posted by: Joe (reply)
post date: 06.29.09 (6:09 am)

npew maklmat nyew ckit cgt ???



posted by: fatin (reply)
post date: 06.30.09 (1:49 am)

Reply to:tempat.




posted by: Winnie (reply)
post date: 06.30.09 (7:18 am)

It will help so many people!




posted by: tay (reply)
post date: 07.11.09 (5:47 am)

best!




posted by: zul (reply)
post date: 07.18.09 (9:28 pm)

thx anda telah membantu saya



posted by: zul (reply)
post date: 07.18.09 (9:29 pm)

thx anda telah membantu saya



posted by: putera (reply)
post date: 07.22.09 (2:40 am)

sesiapa ada maklumat tentang permainan congkak sila berikan pada saya.saya perlukan maklumat itu untuk siapkan kajian saya.terima kasih



posted by: apeapeajee ! (reply)
post date: 08.07.09 (5:43 am)

tengs .



posted by: natasya (reply)
post date: 08.17.09 (5:07 pm)

cpe2 blh tlng sy bwt kerja kusus sivik x?????tntng permainan trdisional



posted by: (reply)
post date: 08.17.09 (5:10 pm)

Reply to:putera awk permainan tradisional ape?????




posted by: alya alien (reply)
post date: 08.24.09 (7:30 pm)

sape tau kt mne nk cri info yg slbhnya psl congkak??plizz sape tau tlg bgtau..




posted by: nurul (reply)
post date: 09.08.09 (5:47 pm)

oh, baru tahu rupa rupanya banyak jenis congkak ingat kan satu jenis je.



posted by: kiki (reply)
post date: 09.14.09 (5:54 pm)

hai hahaha;)




posted by: nadia (reply)
post date: 12.07.09 (6:35 pm)

Reply to:
nk tau,asl usul cngkak dri mne



posted by: tasyah zul (reply)
post date: 12.07.09 (9:34 pm)

Reply to:nk tau.asl usul cngkk dri mne




posted by: AMIRA (reply)
post date: 12.15.09 (1:42 am)

CARA-CARA NAK BERMAIN CONGKAK...



posted by: AMIRA.SUJALI (reply)
post date: 12.15.09 (1:43 am)

BAGAIMANA NAK BERMAIN CONGKAK???



posted by: girl... (reply)
post date: 03.12.10 (5:25 am)

Reply to:
SUsahgler cari bende nie...wak pening pale jew.




posted by: phantom monkey (reply)
post date: 04.09.10 (1:10 am)

Good information :p
pening sikit larh :0
susah juga nk phm :)
jyeaaahhh!!!!!!!!!!!!



posted by: suicide silence (reply)
post date: 04.22.10 (11:36 pm)

nasib baik ade maklumat nie kalo x abis aq kena rotan

lagi 2hari je lagi nie

hahaha



posted by: cuppacake =) (reply)
post date: 06.09.10 (5:36 pm)

thanks a lot fr the info..actually i tgh cari address web ni,bleh tlg?



posted by: tini (reply)
post date: 06.28.10 (5:26 am)

Reply to:
ad0ih!!!!!!!!!!!! mlaz arh mau uat f0li0..........



posted by: (reply)
post date: 06.28.10 (5:28 am)

gloReply to:




posted by: hashini shini (reply)
post date: 06.30.10 (7:52 am)

this isa very exciating



posted by: majidah (reply)
post date: 07.03.10 (12:31 am)

ada tak sejarah psl permainan teng-teng




posted by: (reply)
post date: 07.07.10 (6:30 am)

Reply to:
best apa!!!!!!!!!!!!!!!



posted by: Rokz man (reply)
post date: 07.15.10 (11:04 pm)

klu kau nk tau sngat lu pkingg rr sendiriii



posted by: nur afifah (reply)
post date: 08.24.10 (5:04 am)

congkak......................................i like bermain congkak best tau main ...................



posted by: nur nadirah (reply)
post date: 09.24.10 (7:06 pm)

tak kan tak de gambar2 congkak yg lain



posted by: arjuna (reply)
post date: 10.05.10 (3:12 am)

Reply to:
wei x menarik ar blog ni..
sunyi tau..
update ar,,,



posted by: HN (reply)
post date: 10.11.10 (2:12 am)

thanx sooo much...
its very useful and it helps me alot 2 do my sivik'S folio.....




posted by: sweet girl (reply)
post date: 12.30.10 (6:02 am)

thnx for de information



posted by: rock boy (reply)
post date: 12.30.10 (6:07 am)

thnx the information it's usefull for me and now i can play congkak.



posted by: ika... (reply)
post date: 01.01.11 (8:35 am)

bapew lubng cemuw congkak...
p'mainan yank m'asyikan n appy loxxhh...



posted by: raziman (reply)
post date: 02.06.11 (11:50 pm)

saya berminat dengan permainan congkak dan saya dah pun nk buat research pasal congkak ni....boleh x tolong sy dimana tempat pembuatan congkak ni? ade lg x orang yang buat papan congkak ni? tolong2....harap2 sape yang tau dan nak masuk dalam research ni boleh join skali=) raziman-0175057572-



posted by: wala (reply)
post date: 03.24.11 (7:11 am)

kau ne semua ahh..can apa la.. haizz..



posted by: kake (reply)
post date: 03.29.11 (6:06 pm)

Reply to:
x leh pon cari la siri




posted by: putri (reply)
post date: 04.21.11 (5:40 pm)

nsib ada perkembangan congkak kat sni huhuhuhuh......



posted by: azreen (reply)
post date: 05.06.11 (4:05 am)

main congkak memang best!!!!



posted by: siti (reply)
post date: 05.19.11 (2:12 am)

awak copy ni sebijik2 dari wikipedia eh?



posted by: pavitra (reply)
post date: 05.23.11 (5:15 am)

ur projek is great...........



posted by: pavitra (reply)
post date: 05.23.11 (5:16 am)

ur projek is great...........



posted by: pavitra (reply)
post date: 05.23.11 (5:16 am)

ur projek is great...........



posted by: (reply)
post date: 05.28.11 (10:23 pm)

Reply to:




posted by: (reply)
post date: 05.28.11 (10:23 pm)

Reply to:




posted by: Sabrina (reply)
post date: 06.04.11 (9:31 pm)

sye nak cari kaedah kajian....x de pun kat sini...cepatlah sye nak sgt minggu dpn dah nak kena hantar folio sejarah ni........



posted by: nabilla (reply)
post date: 06.07.11 (12:47 am)

ley x tlg bg objektif kajian....sy nk cpt sbb sy kene antr mggu dpn....pliz help me...



posted by: ............... (reply)
post date: 06.08.11 (1:47 am)

good job



posted by: Safa (reply)
post date: 06.23.11 (2:03 pm)

bagus



posted by: love syafiq (reply)
post date: 06.30.11 (6:05 pm)

aq pon sme xsiap jgak




posted by: liza (reply)
post date: 07.07.11 (11:44 pm)

cam ne nak cari gambar congkak eak????



posted by: (reply)
post date: 07.07.11 (11:45 pm)

Reply to: dah siap kew blm????





posted by: liza (reply)
post date: 07.07.11 (11:47 pm)

awk leh tlg kite ak???kite x dpt jmpe gmbr tntg congkak....



posted by: liza (reply)
post date: 07.08.11 (6:35 am)

helo??????????




posted by: aku (reply)
post date: 07.09.11 (8:36 pm)

ciss 14



posted by: (reply)
post date: 07.11.11 (10:01 am)

sape leh tlg cari tujuan b"main congkak??????????????????



posted by: (reply)
post date: 07.11.11 (10:03 am)

plez......



posted by: iigiaaijjggj (reply)
post date: 08.02.11 (1:42 am)

ohjhjjiaoajaaiaajj



posted by: iigiaaijjggj (reply)
post date: 08.02.11 (1:42 am)

ohjhjjiaoajaaiaajj



posted by: jj,g,,,,, kggg (reply)
post date: 08.02.11 (1:42 am)

iughghjaajnn



posted by: NEWYORK PRESIDENT (reply)
post date: 09.08.11 (3:22 am)

Reply to:
BEST NYE AQ NAK MAIN CONGKAK..<10



posted by: SYAHIDAH IVE UU>2 (reply)
post date: 09.08.11 (3:24 am)

HAA ALA KAT SKOLA ADA MAINAN CONGKAK PAKSA LA KENE IKUT HMMM....



posted by: yana ina>2 (reply)
post date: 09.11.11 (12:28 am)

apa kaedah tuk bermain congkak dri pd main zaman skarang?



posted by: tyrah iyra<3 (reply)
post date: 09.11.11 (12:30 am)

Reply to: aq xfhm la na!




posted by: yana ina>2 (reply)
post date: 09.11.11 (12:32 am)

maksud nye nape org slalu main bende yg zaman skarang nye bukan yg zaman lalau nye fhm cik iyra comel!



posted by: tharvin (reply)
post date: 10.03.11 (12:37 am)

gud luck guyz





posted by: airen rickinson rein (reply)
post date: 10.17.11 (2:31 am)

mana nk main congkak secara online?



posted by: yanie (reply)
post date: 11.05.11 (2:12 am)

skunk ney congkak ranking k bapew?? eak??




posted by: (reply)
post date: 11.05.11 (2:15 am)

eeee..zaman skunk ney pon masey ramay owg sukew congkak kn~3!!!





posted by: DesTiNY (reply)
post date: 01.17.12 (12:59 am)

permainan ni amat menarik. saya turut menggemari permainan ini tapi peraturan permainan ini amat merumitkan. saya dan rakan2 selalu bermain menggunakan peraturan asas.



posted by: sri (reply)
post date: 05.25.12 (10:16 pm)

saya cuma melayarinya untuk membuat projek



posted by: sakura gurl (reply)
post date: 07.10.12 (7:02 pm)

permainan ini memang best. sye suke main permainan ini...tak bosan



posted by: LAKNESH. (reply)
post date: 07.10.12 (7:06 pm)

WALAPUN PERATURANNYA AGAR RUMIT TAPI MEMANG BEST SEKALI MAIN CONGKAK.KWN-KWN BLH MAIN PWE WAKTU U RSE BORING



posted by: (reply)
post date: 07.10.12 (7:08 pm)

Reply to:
TQ



posted by: ali (reply)
post date: 07.24.12 (12:20 am)

congkak



posted by: ila (reply)
post date: 09.11.12 (5:45 am)

malas nk buat folio pasal congkak




posted by: canary wharf (reply)
post date: 06.13.14 (4:17 pm)

m21YnA Appreciate you sharing, great blog article.Thanks Again. Much obliged.



posted by: canary wharf (reply)
post date: 06.13.14 (4:37 pm)

omvecJ I cannot thank you enough for the blog article. Will read on...



posted by: canary wharf (reply)
post date: 06.13.14 (4:47 pm)

xo3k7J Major thankies for the blog article.Really thank you!



posted by: canary wharf (reply)
post date: 08.25.14 (5:06 am)

OJjEBF Major thankies for the blog post.Really looking forward to read more.



posted by: canary wharf (reply)
post date: 08.25.14 (8:31 am)

RXhfmC Wow, great blog article.Really thank you! Keep writing.



posted by: Wells Fargo Online Banking Login (reply)
post date: 09.04.14 (12:55 am)

p14dzE Thanks so much for the article.Really looking forward to read more. Cool.



posted by: Hot Tub Pumps (reply)
post date: 09.12.14 (6:20 am)

Awesome blog post.Much thanks again. Great.

Your Name:


Your Comment: